عکس تاریخی از عزت‌الدوله، همسر امیرکبیر

803

روایت قرار خانمها در مقابل لنز دوربینهای عکاسی خود داستانی جالب و احتمالا غم انگیز است.

به این تصاویر دقت کنیدمادران نامریی

اسمش را گذاشته اند مادران نامرئي؛ مربوط به زماني است كه دوربين ها بنيه ي امروزي را نداشتند. لحظه اي كه عكاسباشي دكمه را ميزد و سوژه بايد براي يك دقيقه جلوي دوربين آرام و قرار ميگرفت تا عكس با كيفيت قابل قبولي ثبت شود. براي بچه اي كه قرار است يك دقيقه موجه و متين مقابل دوربين بنشيند كجا بهتر از آغوش مادر؟! حالا اگر فتوشاپ هم نبود قبل يا بعد از لحظه ي ثبت، مادر را با پارچه اي، ماژيكي، چيزي قلم ميگيرفتند تا بچه سوژه ي خالص عكس باشد. نتيجه را ميبينيد ترسناك است

 

در ایران هم انداختن عکس از زنان هیچگاه مجاز نبوده و اگر نبود علاقه ی شخص ناصرالدین شاه به عکاسی، همین تعداد عکس از زنان حرمسرا و دربار هم وجود نداشت. نظیر همین عکس تاریخی از عزت‌الدوله، همسر امیرکبیر

عکس تاریخی از عزت‌الدوله، همسر امیرکبیرایشان 5 بار ازدواج کردن وبعد از امیر همسر پسر میرزا آقاخان نوری شدن و بعد از عزل میرزا آقاخان از او جدا شده و همسر فرد دیگری شدند

با توجه به نشانه ها می توان تا حد زیادی یقین داشت که حداقل عده ای از زنان اعیان و اشراف نگاهشان به زنان حرمسرا بوده و از مدهای آنها تقلید می کرده اند ولی با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی عامه ی مردم حداقل عامل چاقی(که لازمه اش تغذیه ی مناسب است) برای آنها محلی از اعراب نداشته.

در مورد معیارهای زیبایی دوران فاجار و تفاوت عمیقشان با امروزه در آن دوره عمدتاً چند چیز ملاک زیبایی زنان بود از جمله بدن چاق، ابروهای به هم پیوسته و پاهای گوشتالود و شاید تعجب برانگیز باشد که داشتن سبیل (نه به مفهوم مردانه ی آن بلکه کرک نرمی بر بالای لب زنان) هم یکی از نشانه های زیبایی بود و به همین دلیل است که در بیشتر تصاویری که از زنان دوره ی قاجار به جا مانده چهره ی زنان دارای آن ویژگی ها است. به نظر می رسد این معیارها از دربار به میان مردم هم سرایت می کرده است و این شاید به سبب آن باشد که شاهان قاجار اینگونه زنان را می پسندیده اند.

 

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ