انصار حزب الله به مصاف خندوانه رفت

انتقادات جذاب انصار حزب الله از خندوانه و رامبد جوان بواسطه التقاط - اختلاط و حرکات موزون

1275

سایت انصار حزب الله به برنامه خندوانه اعتراض کرد نوشت: متن پيش رو در برگيرنده يكي از انتقادات مكتوب نوبه‌اي يالثارات به عملكرد رسانه ملي و البته چندمين نقد اين هفته نامه به برنامه «خندوانه» است؛ برنامه‌اي که اين روزها از روانشناس و مداح، روحاني و دكتر، وكيل و استاندار و… سازندگان آن را با القابي چون مجاهد في سبيل الله و مبتكر تحول‌خواه و باني شادي در مملکت به ماتم نشسته(!) مي ستايند:

يالثارات بارها به عنوان يك مفروض اين مسئله را طرح كرده است كه دليل پرداختن به اشكالات اساسي جاري «خندوانه» اين است كه سازندگان آن به دلايل نامعلومي، در يك فرايند تدريجي سعي كرده‌اند، اين برنامه را با آرايه هاي مذهبي، تلفيق كنند.

حضور مناسبتي، روحانيون ، مداحان و… قرار دادن بيلبورد يا صاحب الزمان ادركني در تيتراژ پاياني اين برنامه، تنها اقدامات مقدماتي و البته حرفه‌اي براي مشروعيت بخشي به محتواي خندوانه محسوب مي‌شود كه مي‌توان بدعت‌گذار آن را «رشيد پور» در آخرين برنامه مفتضح «كي شبيه كيه» دانست. او درحالي به دنبال نمايش كلوز آپ و هدفمند چهره ناموس مسلمانان از زواياي مختلف مورد انتقاد جدي هيئت نظارت بر صدا و سيما قرار گرفته بود كه در قسمت پاياني برنامه با دعوت از امام جماعت يكي از مساجد اسلام شهر كه ظاهرا شبيه «محسن رضايي» بود، تلاش كرد تا با بیان احاديث جهت دار و يك سويه از زبان آن روحاني، جامعه منتقد خود را افراطي و تندرو جلوه دهد.

البته مقابله به مثل خام و دير هنگام «رشيد پور» نتوانست بقاي برنامه او بر آنتن سيما را ضمانت كند، اما به نظر مي رسد، آن اقدام، يك ايده خوب براي كل سازندگان برنامه‌هاي هجو باقي گذاشت كه البته «خندوانه» نيز در همان زمره قرار مي گيرد.

كساني (منظور افراد متعهد است) كه از «خندوانه» دفاع می‌كنند، يا به طور بخشي اين برنامه را نظاره‌گر بوده‌اند و يا آنكه در يك رودربايستي آشكار كه به مناسبت دعوت آنان در برنامه بوده است به مجيز گويي «رامبد جوان» مشغول شده و جايگاه او را تا حد يك ناجي براي جامعه غم زده و نيازمند شادي بالا برده اند. حتي مداحي كه «رامبد جوان» را مجاهد راه خدا خطاب كرده بود در اين باره مي گويد: «من حدود یک ماه پیش با ایشان تماس گرفتم و گفتم به نظر من تو مجاهدی در راه خدا(!!) من چون برنامه‌ات را کامل ندیدم نمی‌توانم راجع به همه‌اش اظهارنظر کنم…»

ادله‌اي براي دفاع

در اين ميان ممكن است نگاه ظاهر بين، اقداماتي نظير كمپين يك قطره آب، طرح مشكلات معلولين ذهني، خنديدن در مترو و… در برنامه خندوانه را مستندي براي باطل دانستن نقد نقادان اعلام كند. اما ما پيش از اين هم به اين مسئله اشاره كرده بوديم كه دعوي يالثارات بر سر مغلطه‌هاي خطرناكي است كه در لابلاي ، اقداماتي از اين دست زرورق پيچ مي شوند، نهادينه مي‌شوند و بعد از يك فرايند بلند مدت در زمره منكراتي قرار مي‌گيرند كه تبديل به معروف شده و هيچ قدرتي ياراي نهي از آنان را نخواهد داشت.

بنابراين حتي يك نگاه سطحي به روند اجراي «خندوانه» حاكي از اين است كه عليرغم تبلیغات دائمي دين در اين برنامه، سازندگان آن يا اساسا با مباني ديني بيگانه اند و يا آنكه آن را ناديده مي انگارند. بينندگان به كرّات ديده‌اند كه در اين برنامه توصيه مي شود، فارغ از همه غم و غصه هاي پيراموني، بي هدف قهقهه بزنيد، زيرا علم ثابت كرده كه … انصافا كدام يك از روحانيون و مداحان مدعو در اين برنامه كه قطعا ناظر به اين فرايند پرتكرار در آن بوده اند، اين فرمايش رسول اکرم صلوات الله عليه را گوش زد كرده اند كه: «خندة زیاد دل را می میراند»؟!

رواج هاي اختلاط ها در خندوانه

اين حديث پر معنا بر اين نكته تاكيد دارد كه مسلمان نبايد به رخدادهاي اطراف خود بي تفاوت باشد، حال آنكه فلسفه خنديدن آنچناني در خندوانه بر مبناي تفسير مجريان آن ، تبديل كردن مردم به «الکی خوش های دوران» است كه بي تفاوت نسبت به هر چيزي بيهوده مي خندند. البته اين كار تئوريك در كنار سوال مجري برنامه از مدعوين كه حاضرند براي شادي مردم چه كار كنند در لفافه اغماض قرار گرفته است.

بي اطلاعي يا ناديده انگاري سازندگان «خندوانه» از امور مذهبي، در سوالاتي متجلي مي شود كه از ميهمانان مي پرسند و پاسخ آن را به عنوان يك جواب مشروع پخش مي‌كنند. مثلا از يك هنرپيشه فيلم هاي دختري – پسري سوال مي شود كه وقتي حالش خوب نيست چه مي كند و او مي گويد كه مقابل تلويزيون دراز مي كشد و كانال عوض مي كند! يا از فلان هنرپيشه مي پرسند كه آيا به مرگ فكر مي كند و او در پاسخ مي گويد كه اصلا!… يا آنكه به كرّات از سوي مدعوين در پاسخ به همين سوال پرتكرار شنيده شده كه از مرگ ترسي ندارند!

يكي ديگر از روندهاي جاري كه حكايت از بيگانگي مجري و سازندگان برنامه با شعائر ديني دارد، نحوه تعامل شخص «رامبد جوان» و افراد حاشيه اي اين برنامه با زنان نامحرم است. به عنوان مثال بد نيست كارشناسان ديدني اختلاط مجري با يكي از شخصيت هاي زن يك سريال مناسبتي ماه رمضان كه اخيرا از «خندوانه» پخش شد را بازبيني كنند و در مورد آن نظر بدهند. يا مثلا در برنامه‌اي كه يك زن و شوهر هنرپيشه، مهمان آن بودند، «خندوانه» در مورد شخصيت و رفتار هنر پيشه زنِ ميهمان، از يك هنر پيشه مردِ نامحرم كه در سريال طنز مهران مديري (درحاشيه) ايفاي نقش مي كرد سوال مي‌پرسيد و او با لحن و حالت زننده‌اي كه حكايت از وضعيت خيلي خودماني با ناموس يك مسلمان داشت درباره مهرباني و صفاتِ خوبِ هنرپيشه زنِ مورد اشاره ما، سخن مي گفت.

دليل اينگونه روند سازي ها از بي غيرتي مردان نسبت به همسرانشان كه كاملا در تضاد با آيات و روايات اسلامي سازماندهي شده اند، در بهترين حالت فقدان هر گونه درک ديني در قاموس سازندگان است و يا آنكه متاسفانه بايد گفت بر اساس تجربه هاي تلخ پيشين نشانه اي از يك جريان مخرّب خزنده جديد در سيماي جمهوري اسلامي ايران است.

جنابخان - رامبد

فلسفه اشتباه

يكي ديگر از جنبه هاي مشروعيت بخشي نَرم به اعمال غير ديني، كه اتفاقا آزار دهنده‌ترين روند جاري در خندوانه نيز محسوب مي شود، الگو سازي است كه اين برنامه براي زنان محجبه جامعه در پيش گرفته است. همانطور كه پيش تر نيز اشاره شد، واقعا اين يك رویه مشكوك محسوب مي شود كه سوال قابل تاملي را در پي خود دارد. هدف «رامبد جوان» از شركت دادن فعال زنان و دختران چادري در اين برنامه التقاطي چيست؟!

به نظر مي رسد اين اقدام غلط در بهترين حالت ريشه در اين فلسفه اشتباه دارد كه طي سالهاي بعد از پيروزي انقلاب از سوي برخي صاحب نظران ديني براي توجيه مسئله حجاب در سطح گسترده اي رواج داده شد. اين طيف، طي سالها تلاش براي مقابله با هجمه به حجاب، اين نظريه را با حجم بالايي گسترش دادند كه «حجاب محدوديت نيست». کج فهمی و سوء استفاده از اين استدلال غلط، مبناي یله و رها کردن زنان در هر سطحي از جامعه اسلامي، بدون هيچ قيد و شرطي بوده است.

تنها بخشي از صدمات ناشي از عملياتي سازي اين نظريه كه با بهانه اعاده حقوق زنان اتفاق افتاده، از هم پاشيدگي خانواده هايي است كه بخشی از زنان شاغل در بيرون از منزل را گرفتار روابط غير شرعي ساخته است… يالثارات در اين نوشتار، قصد ورود به اين مبحث پردامنه را ندارد و مجددا به چارچوب «خندوانه» باز مي گردد. زيرا اعتقاد بر اين است كه برنامه هايي از اين دست به دليل كسب جايگاه بالا در بين مخاطب عام يك سَر پُلِ مهم براي نابودي هر آنچه در جامعه باقي مانده است محسوب مي شوند. اين ديدگاه از اين منظر اهميت مي يابد كه خود رسانه ملي ذاتا يك ابزار مشروعيت بخش محسوب مي شود. رسانه اي كه طي ۳۶ سال گذشته به عنوان يك ابزار حكومتي ، اطمينان جامعه را به خود جلب كرده است.حال آنكه برنامه اي مثل خندوانه به شكل مضاعف در حال مشروعيت بخشي تدریجی به منكرات و جا زدن آن در قالب معروف است.

حركات موزونِ زنان و دختران

«رامبد جوان» در حالي موفق شده نمايش حركات موزونِ زنان و دختران (تاكيد بر قشر چادري) را حداقل به عنوان يك هنجار تصويري در خندوانه جا بياندازد كه شواهد حكايت از تداوم و تسري اين روند در برنامه او دارند.

ممكن است مخاطبان يالثارات، برنامه شب سه شنبه۱۳مردادماهِ خندوانه را شاهد بوده باشند كه مدعوين آن را قهرمانان زورخانه اي و رئيس فدراسيون ورزش هاي پهلواني تشكيل مي‌دادند. در واقع برنامه شب سه شنبه ۱۳مرداد ماه به عنوان جديدترين بدعت «خندوانه»، انگيزه يالثارات براي نقد دوباره اين برنامه خطرناك محسوب مي شد كه شايد بهتر بود در مدخل اين گزارش به آن پرداخته مي شد.

مخاطبان «خندوانه» شاهد بودند كه همه مدعوين همراه با «رامبد جوان» و زوج هنري او ، يك گود زورخانه را با همه ابعاد اجرايي آن در استوديوي خندوانه شبيه سازي كردند. با اين تفاوت كه براي اولين بار زنان (با تاكيد بر زنان محجبه چادري) در زمره تماشاچيان بيرون گود قرار داشتند. شايد توصيف اين صحنه در وهله اول خالي از اشكال به نظر برسد، اما وقتي كار به وصف هيبت ظاهري مدعوين ، رامبد جوان و زوج هنري او مي رسد، كار كمي بيخ پيدا مي كند.

تاملی بر خندوانه و نقش‌هایی که فراتر از خنداندن مردم دارد

بي‌غيرتي و حرام در زرورق صلوات

در خندوانه شب سه شنبه ۱۳مردادماه ، شاهد بوديم كه آقايان پهلوان با همان پوشش سنتي زورخانه‌اي كه بر اثر آن بخش هايي از پا و دستان آنان را در معرض عرياني قرار داده بود در مقابل زنان نامحرم به اجراي برنامه پرداختند. البته يالثارات به اين حكم واقف است كه حدود شرعي براي مردان در اين نوع پوشش رعايت شده بود، اما مسئله اينجاست كه طبق احكام مكمل ديگر، نگاه به بخش هايي از بدن مردان كه به دنبال استفاده از همين پوشش شرعي، عريان مانده‌اند براي زنان نامحرم به طور مستقیم حرام است.

مخاطبان يالثارات به خاطر دارند كه اساسا حكم محوري مراجع در رابطه با حرمت ورود زنان به ورزشگاه ها، همين مسئله نگاه كردن به بخش هاي عريان بدن مردان نامحرم بود. مسئله‌اي كه در لابلاي هوچي گري غائله‌گران، مغفول باقي ماند و متاسفانه جمعي از رجال منتقد نيز بدون توجه به آن، براي توجيه مخالفت خود با ورود زنان به ورزشگاه ها صرفا به استدلال هاي مدني در اين رابطه اكتفا كردند. حالا «خندوانه»، در يك برنامه تلويزيوني، ناموس مسلمانان را به ارتكاب در اين حرام قطعي ، مشغول كرده و در فرايند تغيير هنجاري خود، آن را به خورد مخاطب داده است.

نكته بد ماجرا كه طبق معمول به عنوان زرورق طلاييِ پوشش دهنده اين‌گونه اعمال در برنامه «خندوانه» ملازم آن بود، جوّ مذهبي بود كه بواسطه كلام مرشد، ذكر دعاي نادعلي و نيز دعاي پاياني برنامه، برخندوانه عارض شده بود.

هرچند در مورد سطح سواد ديني و انگيزه برنامه سازان در خندوانه باید دچار ترديد بود اما اين سوال از «فرهاد طلوع کیان» رئيس فدراسيون ورزش هاي پهلواني كه در ميانه اين مجلس حرام ذكر نادعلي گرفته بود جاي دارد كه آيا اين ماجرا و روايت معروف از امير المومنين علي عليه السلام به گوش وي رسيده است؟!

روزی به اميرالمومنين علي عليه اسلام اطلاع دادند ، زنان کوفه در مراکز تجاری و بازار رفت و آمد دارند، و شخصاً به خرید و فروش می پردازند، ايشان در یک سخنرانی خطاب به مردم کوفه فرمود:
أما تَستَحیُونَ وَ لا تُغارُونَ وَ نِسائُکُم یِخرُجنَ إلی الأسواقِ وَ یُزاحِمنَ العُلُوجَ

«آیا حیاء ندارید؟ و غیرت نمی ورزید که زن های شما به بازارها می روند و با جوانان قوی و خوش هیکل روبرو می شوند.؟» (۱)

اين گزارش نيز همچون ساير موارد در حالي به نظر مخاطبان مي رسد كه اميداوريم در اين شلم شورباي آخر الزماني كه همه چيز دستخوش وارونگي است ، حداقل مسئول غيوري پيدا شود و راه اين روند باطلِ خوش بر و رو كه با آرايه هاي مذهبي بزك مي شود را بگيرد.

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

3 نظرات کاربران

پاسخ