غذاهایی که باعث تسریع در چربی سوزی میشود

556

متابولیسم مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی است که در سلول‌های بدن صورت می‌گیرد. متابولیسم تبدیل سوخت حاصل از مواد غذایی به انرژی مورد نیاز برای توانایی انجام کلیه فعالیت‌های روزمره، از جمله تحرک داشتن، فکر کردن و رشد کردن است. پروتئین‌های خاصی در بدن واکنش‌های شیمیایی حاصل از متابولیسم و هر واکنش شیمیایی هماهنگ با دیگر اعضای بدن را کنترل می‌کنند. در واقع هزاران واکنش شیمیایی همزمان در بدن اتفاق می‌افتند که سلول‌های ما را سالم و فعال نگه‌ می‌دارند.

 

نه فقط برای انسان بلکه متابولیسم یک فرایند حیاتی برای تمام اشکال زندگی است. اگر متابولیسم متوقف شود، زندگی نیز متوقف می‌شود.

قسمتی از متابولیسم بدن شما ژنتیکی است که شما با داشتن تغذیه صحیح می‌توانید آن را به طور طبیعی افزایش دهید.

 

مواد غذایی که متابولیسم را افزایش می‌دهند

با خوردن این خوراکی‌ها، چربی‌های بدنتان را سریع‌تر بسوزانید.

 

۱ـ سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ منبع غنی از اسیدهای آمینه است که در بالا بردن سوخت‌وساز بدن تاثیر به‌‌سزایی دارد. دکتر «گرادو»، پژوهشگر علم تغذیه می‌گوید: «تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین “د” است، پس این بسته بزرگ پروتئینی که برایتان رسیده است را حتما مصرف کنید.»

۲ـ گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی سرشار از آهن است، کمبود مواد معدنی در بدن باعث کندی سوخت‌وساز بدن می‌شود؛ بنابراین، سه تا چهار وعده در هفته مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت مرغ و یا حبوبات غنی‌شده را مصرف کنید.

۳ـ آب

اگر بدن شما تا حدودی در وضعیت کم آبی باشد، ممکن است سرعت سوخت‌وساز بدنتان کند شود. دکتر «ایساکس»، متخصص بالینی پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه اِمروی می‌گوید: «نوشیدن یک لیوان آب سرد بدن شما را وادار به سوزاندن کالری بیشتری می‌کند تا گرم شود.»

خوردن یک لیوان آب قبل از وعده‌های غذایی را فراموش نکنید. این کار سوخت‌وساز بدنتان را تنظیم می‌کند.

۴ـ شیر

مطالعات انجام شده توسط دکتر «مایکل زمل»، مدیر اسبق موسسه تغذیه در دانشگاه تنسی، نشان می‌دهد که مصرف کلسیم به سوخت‌وساز بدن شما برای سوزاندن چربی بیشتر کمک می‌کند.

 

۵ـ فلفل تند

فلفل تند حاوی کپسیسین است، یک ماده شیمیایی که می‌تواند سوخت‌وساز بدنتان را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. دکتر «ایساکس»، استفاده از یک قاشق غذاخوری فلفل پودری تند را در یک وعده غذایی‌تان به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین فلفل تند یک منبع سرشار از ویتامین «سی» است.

۶ـ قهوه

مطالعات فیزیولوژی و رفتاری منتشر شده نشان می‌دهد که سرعت متابولیسم کسانی که قهوه کافئین‌دار مصرف می‌کنند، ۱۶ درصد بالاتر از کسانی است که نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده می‌کنند.

۷ـ چای سبز

تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز حاوی یک ترکیب گیاهی به نام «ایی‌جی‌سی‌جی» است که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود.

 

۸ـ غلات سبوس‌دار

غلات سبوس‌دار به سوزاندن چربی بیشتر بدن کمک می‌کنند زیرا بدن شما برای شکستن آن‌ها برخلاف غلات تصفیه‌شده مانند «نان سفید» و «پاستا»، نیاز به تلاش بیشتری دارد. تمام غلات غنی از فیبر مانند «برنج قهوه‌ای» و «بلغور جوی دو سر» برای سوخت‌وساز بدن شما مفید هستند.

۹ـ عدس

۲۰ درصد از زنان دچار فقر آهن‌اند و این یک خبر بد برای کمر است. بدن شما زمانی‌که چیزی را که برای درست کار کردن نیاز دارد از دست بدهد، نمی‌تواند به طور موثر کالری بسوزاند. یک فنجان عدس ۳۵ درصد از آهن مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند.

غذاهایی که چربی‌سوزی را بیشتر می‌کنند، اثر گرمازایی بالایی دارند؛ بنابراین شما با درست جویدن آن‌ها، به معنای واقعی کالری می‌سوزانید. این خوراکی‌ها دارای مواد مغذی و ترکیباتی هستند که سرعت متابولیسم بدنتان را افزایش می‌دهند.

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ