«کیهان» دیروز عکس اصلی صفحه اول خود را به تصویری بزرگ از «بن لادن» و تیتر «اسنودن: بن لادن زنده است و از امریکا حقوق ماهانه می‌گیرد»، اختصاص داده بود که مطلبی 370 کلمه‌ای با محوریت زندگی «بن لادن» در جزیره «باهاماس» و تحت حمایت امریکا آن را تکمیل می‌کرد.

اما در نسخه اینترنتی این روزنامه، جمله درشت «صحت این خبر تکذیب شد»، روی عکس نقش بسته بود و با «کلیک» روی آن، فقط این جملات مقابل دیدگان کاربران قرار می‌گرفت: «توضیح و پوزش / علی‌رغم انتشار خبر افشاگری اسنودن درباره زنده بودن بن لادن در چند خبرگزاری معتبر، در آخرین لحظه پس از چاپ روزنامه این خبر توسط خبرگزاری‌های مورد اشاره تکذیب شد».

کیهان، گول خورد!

ماجرای این تفاوت چیست؟ منتشر‌کننده اولیه این خبر، «ورلد نیوز دیلی ریپورت»، سایتی «فکاهی» است که در کنار چند پایگاه دیگر سابقه زیادی در انتشار اخبار عجیب و غریب و شوخی در قالب خبر حرفه‌ای دارد.

این سایت، در بخش معرفی خود به صراحت اعلام کرده است: «… ورلدنیوز دیلی ریپورت (WNDR) کاملاً مسئولیت طبیعت طنز مقالات و ماهیت خیالی محتوای آنها را می‌پذیرد.

همه شخصیت‌های حاضر در مقالات این پایگاه – حتی آنها که بر اساس اشخاص حقیقی پرورانده شده‌اند – تماماً خیالی بوده و هرگونه شباهت میان آنها و هر شخصی – اعم از زنده، مرده یا مرده متحرک – صرفاً و تنها یک معجزه است».  به این ترتیب؛مشخص است که هویت این پایگاه خبری به هیچ وجه جدی نیست و فعالیت آن در گروه پایگاه‌های منتشر‌کننده اخبار ساختگی و تقلبی (fauxtire) طبقه ‌بندی می‌شود.

نکته دیگر آنکه، «ورلد نیوز دیلی ریپورت» گفت‌و‌گوی طنز و ساختگی با «اسنودن» را به نقل از روزنامه «مسکو تریبیون» منتشر کرده، روزنامه‌ای که سال هاست، انتشار آن متوقف شده و چندین سال است روی صفحات پایگاه اینترنتی آن عبارت «در دست تعمیر» نقش بسته است. نکته قابل تأمل دیگر آنکه، براساس گزارش «جام نیوز»، «ورلدنیوز دیلی ریپورت»مقر اصلی پایگاه خود را «تل آویو» واقع در اسرائیل معرفی کرده است.

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ