ماجرای کامنت اوباما پای عکس دو ایرانی چه بود؟ + تصاویر

188

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با حساب فیس‌بوکی کاخ‌سفید برای عکس یک پدر و پسر ایرانی در تبریز کامنت نوشت.
عکسی از یک پدر و پسر تبریزی در صفحه فیس‌بوکی «آدم‌های نیویورک» منتشر شد که واکنش صفحه فیس‌بوک کاخ‌سفید را به‌دنبال داشت. در این عکس داستان پسری ۱۰ساله روایت می‌شود که بسیار عاطفی است و دوست دارد که به دیگران کمک کند.
پدرش تعریف می‌کند که وقتی ۵ساله بوده با او به میوه‌فروشی رفته و یک کیلو زردآلو خریده‌اند. پسرک می‌خواهد که کیسه زردآلو‌ها را خودش بیاورد و پدر به او اجازه می‌دهد. در تمام راه برگشت به خانه پسرک پشت پدر در حرکت بود تا این‌که پدر از او درخواست یک زردآلو می‌کند. پسر جواب می‌دهد: نمی‌توانم! همه زردآلوها را بخشیده‌ام.
پدر می‌گوید: همان‌جا فهمیدم که یک انسان بشردوست تربیت کرده‌ام.
باراک اوباما این داستان را الهام‌بخش توصیف کرده و در کامنتی نوشته است: «امیدوارم این مرد جوان هرگز تمایلش را برای کمک به دیگران از دست ندهد. من هم به تلاش‌هایم برای ساختن جهانی بهتر ادامه خواهم داد؛ جهانی که این جوان و همه جوانان مشابه او به استحقاق واقعی خودشان برسند.»
باراک اوباما در پایان هم به شوخی نوشته است که «امیدوارم اگر موفق به ملاقات او شدم، یک زردآلو برای من کنار گذاشته باشد.» این کامنت از طریق صفحه فیس‌بوک کاخ‌سفید منتشر شده که بیش از ١٤٠‌هزار نفر آن را لایک کرده‌اند.

نیویور


این پیام را بیش از ٥٣٠هزار نفر ازجمله مارک زاکربرگ مالک فیس‌بوک و برخی نوازندگان، هنرمندان و نویسندگان سرشناس جهان لایک کرده‌اند.

 

فتوبلاگ «آدمهای نیویورک» چگونه ساخته شد و به موفقیت رسید؟

در نوامبر سال ۲۰۱۰، عکاسی به نام برندون استنتون که در حال حاضر ۳۱ ساله است، تصمیم گرفت که روی عکاسی خیابانی از شهروندان نیویورکی تمرکز کند. در این راستا او فتوبلاگی راه انداخت و با کار وقفه خود به تدریج توانست چهره شش هزار نیویورکی را ثبت کند.

وبلاگ او به زودی با استقابل شدید مردم و رسانه‌های اجتماعی مواجه شد و صفحات فیس‌بوک و اینستاگرام او دنبال‌کننده‌های بسیار زیادی پیدا کرد. صفحه فیس‌بوک او حالا ۱۴٫۸ میلیون دنبال‌کننده دارد، در اینستاگرام و تامبلر هم طرفداران او به ترتیب ۲٫۵ میلیون نفر و یک میلیون نفرند.

9-4-2015 6-58-21 AM

رسیدن به این حد از محبوبیت، چندان ساده هم نبود. در سه سالی که او درگیر پروژه بود، تنها ۱۰ روز به خودش مرخصی داد و سایر روزها، شش تا هشت ساعت در خیابان‌های نیویورک بود و عکس می‌گرفت و این در شرایطی بود که در آغاز نه پولی داشت و نه دوستی حمیت‌اش می‌کرد.

هدف اولیه استنتون این بود که پرتره ۱۰ هزار نیویورکی را ثبت کند و محل عکسبرداری را روی نقشه نیویورک مشخص کند و به عکس پیوست کند. اما بعد از مدتی، پروژه او تکامل پیدا کرد و او تصمیم گرفت که نقل قول‌های کوچک یا بیوگرافی‌های کوتاهی در مورد سوژه‌های عکسبرداری‌هایش را پای عکس‌ها بنویسد و کارش را معنادارتر کند.

9-4-2015 7-04-29 AM

اما بعد از مدتی او به کارش توسعه بیشتری داد و تصمیم گرفت که به کشورهای دیگر سفر کند. در یکی از این سفرها، او در دسامبر سال ۲۰۱۲ به ایران آمد و عکس‌های متعددی گرفت.

در آگوست سال ۲۰۱۴، او در جریان یک تور جهانی ۵۰ روزه به ۱۲ کشور از جمله اردن، عراق، سودان، اوکراین، هند، نپال و .. سفر کرد. به تازگی هم او از پاکستان دیدن کرده است.

کتابی شامل عکس‌های متخب او در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که توانست دو هفته جزو کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز باشد.

9-4-2015 7-04-46 AM

پروژه Humans of New York، البته مثل هر چیز محبوب دیگری، منتقدهای خودش را هم دارد. افرادی هستند که اعتقاد دارند، او در انتخاب سوژه‌هایش، نوعی سوگرایی دارد و می‌خواهد دنیا را از دریچه ترجیحات خاص خودش به بقیه، عرضه کند.

آقای استنتون آدم خیر و بشردوستی است و بارها درگیر کارهای خیرخواهانه شده است. او بعد از توفان سندی، سعی کرد که کمک‌های جمعی را برای آسیب‌دیدگان این توفان جمع‌آوری کند. یک بار هم به یک زوج عکاس کمک کرد که یک کودک یتیم اتیوپیایی را به فرزندی قبول کنند و از عهده مخارج این کار برآیند.

در سال ۲۰۱۴ او از کودکی عکس برداشت که آرزو داشت، اسبی برای خودش داشته باشد. انتشار این عکس، باعث شد که یک کارزار اینترنتی برای رسیدن این کودک به آرزویش راه بیفتد. جالب است که تنها ۱۵ دقیقه بعد از انتشار پست درخواست کمک او، هفت هزار دلار جمع‌آوری شد و در نهایت مقدار اهدایی‌ها به بیش از ۳۲ هزار دلار رسید که خیلی بیشتر از مبلغ لازم بود. مبلغ اضافی به مؤسسه‌های خیریه اهدا شد تا آنها بتوانند به بچه‌های معلول کمک کنند.

در سال ۲۰۱۵، استنتون از نوجوان ۱۴ ساله‌ای که مقیم برونزویل بروکلین بود، عکس برداشت. این پسر ویدال نام داشت، این محله نیویورک، یکی از جرم‌خیرترین نواحی نیویورک است. در گفتگوی کوتاهی که او با این پسر، ویدال گفت که تأثیرگذارترین شخص در زندگی‌اش، مدیر مدرسه‌اش – خانم لوپز- بوده. ملاقات استنتون با این مدیر، منجر به طرح یک ایده خوب شد: اینکه به همه کلاس ششمی‌های آن دبستان، امکان بازدید از دانشگاه هاروارد داده شود. ۱۰۰ هزار دلار لازم برای رسیدن به این هدف، تنها ۴۵ دقیقه بعد از پست شدن مطلب در صفحه فیس‌بوک استنتن، حاصل شد. این پروژه خوب، بعدا با دو کارزار موفق بزرگ‌تر تکمیل شد و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار کمک جمع‌آوری شد.

شهرت استنتون تا آنجا پیش رفت که او، ویدال و خانم لوپز، به کاخ سفید دعوت شدند و با باراک اوباما دیدار کردند.

 

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ