چگونه میتوانم شاد باشم؟

912

این روتین‌های روزمرۀ ساده را تغییر دهید تا زندگی شادتری داشته باشید.

به گزارش تایم، افسردگی اغلب ناشی از عواملی است که از کنترل ما خارجند، نظیر مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا مشکلات مالی. اما انتخابهای کوچکی که هر روز انجام می‌دهید نیز بیش از آنچه که ممکن است تصور کنید، می‌توانند بر خلقیات شما اثر بگذارند. عادتهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی، ورزش و حتی نحوۀ راه رفتنتان ممکن است شادی را از زندگیتان بربایند، بدون اینکه خودتان متوجه باشید. خوشبختانه این رفتارها قابل تغییر هستند.

در زیر با ۱۲ کاری که باعث می‌شود حال خوب شما خراب شود آشنا می‌شوید، و به شما می‌گوییم که برای تغییرشان چه کار باید بکنید:

چگونه شاد باشیم:

تغییرات کوچک برای داشتن زندگی شاد

خمیده راه رفتن 
احساس ما می‌تواند بر نحوۀ راه رفتن ما تاثیر بگذارد، اما بر اساس یک تحقیق برعکس این مورد نیز صدق می‌کند. محققان دریافته‌اند که وقتی از افراد مورد آزمایش خواستند تا با شانه‌های خمیده، غوزکرده و با حداقل تکان دادن دستها راه بروند، حال روحیشان نسبت به آنها که چالاکی بیشتری در راه رفتن داشتند، بدتر شد. علاوه بر این، کسانی که خمیده راه می‌رفتند چیزهای منفی بیشتری را به خاطر می‌آوردند. در نتیجه، راست قامت راه بروید و غوز نکنید.

عکس گرفتن از همه چیز 
ملکه‌های اینستاگرام بخوانند. بنا بر تحقیقی که در مجلۀ “علم روانشناختی” منتشر شده، عکس گرفتن بی‌رویه ممکن است در به یاد آوردن آن لحظات توسط شما اختلال ایجاد کند. در این تحقیق از شرکت‌کنندگان خواسته شده که به موزه بروند و به برخی از اشیا با دقت نگاه کنند و از بعضی دیگر عکس بگیرند. آنها اشیایی را که مشاهده کرده‌ بودند، راحتتر از اشیایی که از آنها عکس گرفته بودند به یاد می‌آوردند. لنز پوششی در مقابل چشمان شماست، در حالی که ما متوجهش نیستیم.

نتیجه اینکه، وقتی که از چیزی عکس می‌گیرید، روی سوژه تمرکز کنید. یا حتی بهتر از آن، اینکه بی‌خیال شوید و لذت ببرید. زیبایی را در آغوش بگیرید و ایفای نقش کنید. اینها باعث قویتری شدن شما از لحاظ روحی می‌‎شود.

دادن اجازۀ قلدربازی به دیگران 
قلدربازی افراد با تمام شدن مدرسه به پایان نمی‌رسد. حدود ۵۴ میلیون نفر از کارکنان در ایالات متحده، که شامل ۳۵ درصد کارکنان این کشور می‌شود، در برحه‌ای از کارشان هدف قلدربازی همکاران قرار گرفته‌اند. بیش از هفتاد درصد مردم شاهد قلدربازی در محل کار بوده‌اند. مورد حمله مداوم قرار گرفتن در محیطی که باید جایگاه افتخار و اعتماد به نفس باشد، تاثیری مخرب بر فرد دارد. این موضوع باعث آسیب‌پذیری احساسات شما شده، و بیدار شدن و به سر کار رفتن را برای شما دشوار می‌کند.

در نتیجه نباید به کسی در محیط کار اجازۀ قلدربازی و سواستفاده را بدهید.

ورزش نکردن 
بنا بر یک تحقیق تازه، اگر سه بار در هفته میزان فعالیتتان را بالا ببرید، خطر افسردگی در شما ۱۹ درصد کاهش پیدا می‌کند. محققان دانشگاه کالج لندن، با مطالعۀ ۱۱۰۰۰ متولد سال ۱۹۵۸ تا سن ۵۰ سالگی و ثبت نشانه‌های افسردگی در آنها و میزان فعالیت فیزیکیشان در فواصل زمانی مشخص، دریافته‌اند که میان فعالیت جسمی با افسردگی رابطه وجود دارد. احتمال اینکه افراد افسرده، فعالیت جسمی داشته باشند کمتر است، در حالی که احتمال اینکه کسانی که فعالیت فیزیکی دارند، افسرده شوند کمتر است. در واقع، با هر بار فعالیت فیزیکی احتمال افسردگی ۶ درصد کمتر می‌شود.

نتیجه اینکه، بیرون بروید و خودتان را تکان دهید. هر نوع فعالیتی به تحرک ذهن شما کمک می‌کند؛ از قدم زدن برای انجام خرده‌کارها گرفته تا استفاده از پله به جای آسانسور.

عقب انداختن کارها 
به یکی از کارهایی که عقب انداخته‌اید فکر کنید. اگر دلیلتان این بوده که کار ملال آوری بوده یا اینکه حس انجامش را نداشته‌اید، کمکی از ما برنمی‌آید. اما اگر دلیلتان برای عقب انداختن آن کار، اضطراب یا ترس از عدم موفقیت در آن بوده، باید بدانید که عقب انداختن آن کار تنها باعث خواهد شد که انجامش در نهایت با اضطراب بیشتری همراه شود.

راهکارش این است که قبل از اینکه به سراغ حل مشکل بروید، کاری انجام دهید که استرستان کم شود: به موزیک گوش کنید، بدوید، و به حال کاری کنید که به از بین بردن اضطراب کمک کند.

درگیری با رابطه‌ای مسموم 
بسیاری از افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، نمی‌دانند که دلیلش حضور در رابطه‌ای مسموم است. این گونه روابط اعتماد به نفس فرد را از بین می‌برند. چرا که شریک فرد این حس را در او ایجاد می‌کند که دست و پا چلفتی یا خودخواه است. گاهی سالها زمان می‌برد که فرد بفهمد افسردگی و اضطرابش ناشی از روابطش است.

چکونه شاد باشیم؟ ، تغییرات کوچک برای داشتن زندگی شاد

زندگی را بیش از حد جدی گرفتن
ممکن است در پیاده‌رو سکندری بخورید و به جای اینکه عین خیالتان نباشد، از خجالت قرمز شوید. اگر چنین آدمی هستید، وقتش است که راههای جدیدی برای بیشتر خندیدن پیدا کنید. بسیاری از تحقیقات، فواید خنده برای سلامتی را نشان داده‌اند که از جمله شامل سلامت روحی هم می‌شود. خنده داروی سریعی برای اضطراب و افسردگی است.

نتیجه اینکه، هر روز به دنبال خنده باشید. برنامه‌های خنده‌دار تلویزیونی نگاه کنید، و با دوستانی که لبخند را به لبان شما می‌آورند، وقت بگذرانید. حتی می‌توانید در کارهای مربوط به کودکان داوطلب شوید، کودکان کارهای خیلی خنده‌داری انجام می‌دهند.

بی‌خوابی 
خواب همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیرش را بر ظرفیتهای احساسی و ذهنی و همین طور عملکرد بدنمان، نشان می‌دهد. خواب، روش بدن ما برای باززایی است و بدون آن سیستم خطا خواهد داشت.

سعی کنید که علت بی‌خوابی خود را دریابید و گامهایی در جهت تبدیل اتاقتان به فضای مناسبی برای استراحت بردارید.

هیچ وقت تنها نبودن 
فرزندان، کار و زندگی زناشویی و سایر فعالیت‌های زمانی را برای تنها بودن برای شما باقی نمی‌گذارد. اینکه برای خودتان وقت بگذارید، چه ده دقیقه، چه یک ساعت، یا یک روز. اگر برای خودتان وقت نگذارید، افسردگی و اضطراب به تدریج وجودتان را خواهد گرفت.

زمانی را برای خود اختصاص دهید و در این کار استمرار داشته باشید.

صحبت واقعی نداشتن با دیگران 
اگر برای ارتباط با دوستان، بیشتر از اس‌ام‌اس، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، ارتباط معنادار ندارید. حرف زدن با بقال و دکه‌دار هم حساب نیست. صفحه‌های فیسبوک سرگرمی هستند، آنها مکالمات حقیقی نیستند که به ما اجازۀ درک مردم را بدهند. در عوض، تجربیات و احساسات ما را تقلیل می‌دهند. وسایل الکترونیکی شخصی، نظیر اسمارتفونها، روی قوۀ توجه ما تاثیر گذاشته‌اند و گویی همواره این انتظار را داریم که با فشار یک دکمه ارتباط برقرار کنیم. همچنین یاد گرفته‌ایم که ارتباط چهره به چهره نداشته باشیم و تنها از راه مجازی ارتباط برقار کنیم. این موضوع باعث کاهش توانایی و علاقۀ ما به نشستن در یک اتاق با یک فرد و حرف زدن چهره به چهره با دیگران می‌شود.

در انتها این فالوئرهای فیسبوک نیستند که به حساب می‌آیند، بلکه دوستان هستند که مهم هستند. حداقل یک بار در هفته با یک دوست یا عضو خانواده قرار ملاقات بگذارید.

ناتوانی در زندگی بدون گوشی موبایل 
آخرین باری که کاملاً از وسایل الکترونیک رها بودید کی بود؟ یادتان می‌آید؟ اگر نه، نشانۀ خوبی نیست. وجود همۀ دستگاههای الکترونیکی که در اختیار داریم، باعث تحریک بیش از حد ما می‌شود. ما هیمشه آنکال هستیم و هیچ وقت واقعاً استراحت نمی‌کنیم تا بدن و ذهنمان بازسازی شود. این اتفاق در نهایت به اضطراب و افسردگی ختم خواهد شد.

هفته‌ای یک روز یا حتی اگر شده یک نصف روز را، روز بدون لوازم الکترونیکی اعلام کنید و به سراغ هیچ یک از این دستگاهها نروید.

انجام دادن همزمان چند وظیفه 
همۀ ما این کار را انجام می‌دهیم: سر میز کارمان غذا می‌خوریم، موقع تماشای تلویزیون در فیسبوک پرسه می‌زنیم، و تقریباً همیشه در حال اس ام اس دادن هستیم. تحقیقات نشان می‌دهند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با انجام چند کار به صورت همزمان، راندمانشان بالاتر می‌رود، در حالیکه در واقعیت اینگونه نیست. این کار تنها باعث استرس گرفتن ما می‌شود، و باعث می‌شود که به دور و برمان بی‌اعتنا شویم و توانایی برقراری ارتباط به صورت موثر را نداشته باشیم.

راه حل آسان است: گوشی را زمین بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید و توجهتان را به کارتان و چیزهایی که در اطرافتان می‌گذرد معطوف کنید.


مطالب مرتبط:

چگونه میتوانم…

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ