اینروزها بواسطه موفقیت برنامه خندوانه خیلی‌ها مایلند بیشتر از مجری تاثیرگذار آن پیشینه هنریش آگاه شوند. عمده حواشی که حول محور این بازیگر-کارگردان میگردد نیز به سبب همین کنجکاویهاست. بنابراین شاید بد نباشد که یکبار دیگر بپرسیم:

رامبد جوان کیست؟

رامبد جوان با نام کامل «رامبد جوان تبریزی» متولد 1 دی‌ماه 1350 در تهران است. خانواده‌ی وی به رغم سکونت در تهران اصالت آذری داشتند. و او تا جایی که ما می‌دانیم نخستین فرد خانواده‌است که تابحال توانسته به این حد از شهرت و موفقیت دستیابد.

رامبد را می‌توان مصداق بارز هنرمندی دانست که پیشرفته آهسته اما مداوم را در دستور کار خود قرار داده بود و بی‌آنکه متکی به چهره یا اقبال جامعه به یکی از تیپهای او باشد پله پله بالا رفت. او در طول دوران فعالیت خود همه نوع کاری را تجربه کرد. از ساخت تیزر تبلیغاتی گرفته تا بازی در پروژه‌های الف ویژه.

رامبد بازیگری را در تئاتر آغاز کرد و باحضور در تلوزیون و تجربه بازی در چند اثر (که از میان آنها خانه سبز بیشترین توفیق را داشت) شهرت یافت. حضور وی در یکی از قسمتهای سریال همسران باعث شد تا مورد توجه بیژن بیرنگ واقع شود و برای بازی در نقش «فرید صباحی» با خسرو شکیبایی همبازی شود.

از پی موفقیت وی در این سریال بود که مورد توجه کارگردانان سینما قرار گرفت و برای کار در این عرصه قدم گذاشت. او در یازده فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌است.

سال نام فیلم سمت کارگردان اکران توضیحات
۱۳۹۲ آزادی مشروط بازیگر حسین مهکام سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران بازیگر بهروز افخمی
۱۳۹۱ نیکان و بچه غول بازیگر رحمان رضایی
گناهکاران بازیگر فرامرز قریبیان سیمرغ بهترین بازیگر مکمل نقش مرد در
۳۱مین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
۱۳۹۰ آزمایشگاه بازیگر حمید امجد
۱۳۸۹ دختر شاه پریون بازیگر کامران قدکچیان
دیو و دلبر بازیگر وحید نیکخواه‌آزاد
۱۳۸۸–۱۳۸۹ ورود آقایان ممنوع کارگردان رامبد جوان
۱۳۸۸ پسر آدم، دختر حوا بازیگر، کارگردان رامبد جوان
۱۳۸۷ شبی در تهران بازیگر بهرام کاظمی
۱۳۸۶ جعبه موسیقی بازیگر فرزاد مؤتمن
۱۳۸۵ زن بدلی بازیگر مهرداد میر فلاح
سوغات فرنگ بازیگر کامران قدکچیان
نسل جادویی بازیگر ایرج کریمی
۱۳۸۳ اسپاگتی در هشت دقیقه بازیگر، کارگردان رامبد جوان
مکس بازیگر سامان مقدم
۱۳۸۲ صورتی بازیگر فریدون جیرانی
۱۳۷۹ سیندرلا بازیگر بیژن بیرنگ، مسعود رسام
۱۳۷۸ مومیایی ۳ بازیگر محمدرضا هنرمند
۱۳۷۶ کمکم کن بازیگر رسول ملاقلی‌پور
پشت دیوار شب بازیگر مهران تأییدی

جوان مدتی بعد از بازی در عرصه سینما به سراغ تجربه کارگردانی رفت و از قضا در کارنامه حرفه‌ای خود چند فیلم و سریال موفق را به یادگار گذاشت.

تجربه‌های تلوزیونی رامبد جوان بدین قرارند:

سال نام مجموعه سمت کارگردان شبکه پخش
۱۳۹۴–۱۳۹۳ خندوانه کارگردان-مجری رامبد جوان نسیم ۱۳۹۲–۱۳۹۴
۱۳۹۲ پژمان بازیگر مهمان در یک قسمت سروش صحت سه ۱۳۹۲
۱۳۹۲ کلاه‌قرمزی ۹۲ بازیگر مهمان ایرج طهماسب ۲ ۱۳۹۲
۱۳۹۱ گپ کارگردان – مجری رامبد جوان آی فیلم ۱۳۹۱
۱۳۹۰ ساختمان پزشکان بازیگر مهمان (سه قسمت) سروش صحت ۳ ۱۳۹۰
۱۳۸۹ توطئه فامیلی کارگردان رامبد جوان ۱ ۱۳۹۰
۱۳۸۸ مسافران بازیگر، کارگردان ۳ ۱۳۸۸
۱۳۸۶ نشانی ۲ نوروز ۱۳۸۷
۱۳۸۱ باغ بلور این مجموعه نمایش داده نشد
۱۳۸۰ گمگشته کارگردان ۳ رمضان
۱۳۷۹ ولایت عشق بازیگر مهدی فخیم‌زاده ۱
۱۳۷۷ کت جادویی محمدحسین لطیفی ۳
هتل بازیگر مهمان مرضیه برومند
۱۳۷۶ تولدی دیگر نویسنده فیلمنامه اولیه داریوش فرهنگ
در همین حوالی نویسنده
سرزمین سبز بازیگر بیژن بیرنگ، مسعود رسام
۱۳۷۵ خانه سبز
۱۳۷۴–۱۳۷۵ نوعی دیگر بهروز بقایی
۱۳۷۴ فروشگاه احمد بهبهانی
همسران بیژن بیرنگ، مسعود رسام
نوروز ۷۴
۱۳۷۳ صرفه جویی آب

جوان دوستی صمیمانه‌ای با بیژن بیرنگ و مرحوم مهران رسام داشت و و شاید اغراق نباشد که بگوییم وی بخشی از موفقیت خود را لااقل در تلوزیون مدیون اعتماد آنهاست. و برای خیلی‌ها این سوال وجود دارد که چرا تابحال از بیژن بیرنگ در خندوانه دعوت بعمل نیاورده. رامبد جوان 2 اثر نیز برای شبکه نمایش خانگی کارکرده که یکی از آنها نیز متعلق به بیژن بی‌رنگ است

سال نام مجموعه سمت کارگردان پخش
۱۳۹۰ شام ایرانی بازیگر بیژن بیرنگ ۱۳۹۰
۱۳۹۳ کوچه مروارید بازیگر سعید سالار زهی ۱۳۹۳

اما جوایز:

«اسپاگتی در 8 دقیقه» عنوان اثری بود که رامبد جوان بخاطر آن جایزه بهترین کارگردانی دوره بیستم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در سال ۱۳۸۴ را از آن خود کرد. او بجز یک مورد در جشنواره فجر چندان مورد توجه قرار نگرفته است. سایر عناوین و جوایز هنری وی عبارتند از:

  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بهمن ۱۳۹۱ (گناهکاران)
  • بهترین برنامه تلوزیونی در جشن حافظ تیر ۱۳۹۴ (خندوانه)

اما خندوانه :

اغراق نیست اگر بگوییم موفیقت برنامه گفتگو محور خندوانه تمام کارنامه هنری رامبدجوان را تحت الشعاع قرار داده بود و حالا اگر بخواهد در هر کار دیگری مشغول شود سایه سنگین خندوانه را بالای سر خود خواهد دید.

شوی تلویزیونی به کارگردانی رامبد جوان است که از ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در شبکه نسیم شروع به فعالیت کرده است. موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلیِ آن خنده است، و در اصل برنامه‌ای برای جا انداختنِ بیشترِ خنده در ایران است. این برنامه از هنرمندانِ محبوب و معروفِ دیگری نیز بی‌بهره نمانده است. و هفته‌ای چند شب یک استند آپ کمدین به برنامه می‌آید، همچنین میهمانان دیگری نیز دارند و این افراد، افراد موفقِ جامعهٔ ایرانی هستند. این برنامه به برترین لبخند تندیس به‌یادماندنی برنامه را تقدیم خواهد کرد، در این برنامه میهمانان باید پنج ثانیه به دوربین خیره بمانند و لبخند بزنند.

یده اجرای برنامه خندوانه یک بار در سال ۸۳ توسط رامبد جوان به شبکه ۲ سیما داده شده بود ولی بخاطر تأمین نشدن بودجه و مسائل این چنینی ساخت آن به تعویق افتاد. از دو هزار مقاله‌ای که دربارهٔ خندیدن و خنده در جهان تألیف و نوشته شده بود تقریباً ۹۰۰ مورد استخراج و بن مایه علمی برنامه خندوانه شد و بارزترین بخش این مقالات توجه به اثرات حیرت انگیز خنده در انسانها بود.

جوان در یکی از مصاحبه‌های خود با مجله عامه پسند خانواده سبز در بار دلیل انتخاب و اهمیت این ایده گفت:

ماها عادت کردیم دنیا را سخت بگیریم. فکر می کنیم که اگر راحت با همه چیز برخورد کنیم می گویند فلانی را ببین چقدر بی خیال است و معمولا چون بی خیالی را در فرهنگ ما به ولنگاری تعبیر می کنند می خواهیم هر طور که شده خودمان را از این برچسب ها دور کنیم به همین خاطر فکر می کنم وقتش رسیده است که بی خیال این فکر و خیال ها شویم.

 آنقدر به خودمان سخت نگیریم، ادای آدم هایی را در نیاوریم که هیچ چیزی خوشحال شان نمی کند و دلیلی برای خندیدن پیدا نمی کنند. اگر ما ذهن مان را رها کنیم و اجازه بدهیم که خنده در زندگی ما به یک قانون بدل شود آن وقت خیلی راحت به همه چیز می خندیم و بعد می بینیم که چطور زندگی هم به ما لبخند می زند، فراموش نکنید این یک قانون است «وقتی می خندید زندگی هم به شما می خندد.»

… گاهی اوقات بد نیست که روزی حتی نیم ساعت هم که شده روی یک صندلی بنشینیم و به همه چیز بخندیم.

به چیزهایی که در طول روز ما را آزار می دهند و خلقمان را تنگ می کنند به همه مشکلاتی که فکر می کنیم کمرمان را خم کرده و به همه روابطی که روی اعصاب مان پیاده روی می کنند. به نظرم این خندیدن ها، حتی اگر کم هم باشد، حال مان را خوب می کند، ذهن مان از این همه مشکلات رها می شود از میزان فشاری که روی مان هست کم می شود و…

روز اولی که ایده خندوانه به ذهنم رسید یک قانون هم بلافاصله در ذهنم شکل گرفت و آن قانون این بود که حال همه باید خوب باشد. شاید به همین خاطر هم است که ما مدام در برنامه مان این موضوع را یادآوری می کنیم که آقا هرکسی می خواه باش. حالت باید خوب باشد چه اهمیتی دارد که شما دکتر هستین یا مهندس، کارگر، کارمند و حتی رئیس جمهور.

شما باید حال تان خوب باشد و این خوبی را هم باید به دیگران انتقال دهید، من به شدت به این موضوع معتقدم که حال خوب یا بد مسری است. یعنی اگر افراد پیرامون مان، حال شان بد یا خوب باشد، شما دیر یا زود به این حال بد و یا خوب دچار می شوید.

یک گفتگوی خندوانه ای با رامبد جوان

خندیدن این روزها برای بسیاری تبدیل به کیمیا شده است. بسیاری براثر فشار زندگی و استرس های جامعه شهری خنده روی لبان شان ماسیده است. همین موضوع بهانه ای شده است تا به پشت صحنه برنامه خندوانه برویم و تصمیم بگیریم تا با رامبد جوان و جناب خان ملاقات کنیم و در چند و چون ساخت این برنامه قرار بگیریم.

برنامه خندوانه هر شب یک ساعت روی آنتن می رود و خوشبختانه در همین مدت (در دو سری) پخش شد توانست کلی مخاطب پیدا کند، شاید بخشی از این موضوع، به این خاطر بود که ما هیچ تلاشی برای خنداندن مردم انجام ندادیم، ما تنها یک «قانون» کلی را ثبت کردیم و آن «قانون» این بود که در این یک ساعت بخندیم و همه مشکلات مان را برای 60 دقیقه فراموش کنیم و با خودمان بگوییم بی خیال همه کسانی که ما را آزار دادند و جلوی پیشرفت ما را در زندگی گرفتند و نمی گذارند ما به آن چیزی که استحقاقش را داریم برسیم. در طول این یک ساعت به یک چیز فکر کنیم و آن هم خندیدن. خندیدن عمیق و از ته دل که منجر به حال خوب ما شود.

من اگر به چیزی اعتقاد نداشته باشم اصلا به سمتش برای انجام آن نمی روم چون می دانم آن کار خراب می شود. من همیشه در طول زندگی ام، دغدغه خنده داشتم، همیشه با خودم می گفتم ما مردم خوشحالی نداریم و اصلا خندیدن را به ما یاد ندادند، به همین خاطر باید یک آموزشی در این رابطه ایجاد کنیم. ایده اصلی خندوانه ترویج فرهنگ خنده بود من در زندگی ام به هیچ چیز به اندازه کاری که در خندوانه انجام می دهم اعتقاد ندارم، چرا که آن را نیاز جامعه مان می بینم.

ما در «خندوانه» نشان دادیم که انسان های موفق و محبوب در هر تخصصی قطعا آدم هایی شوخ طبع هستند. ما آدم موفق عبوس نداریم و تحقیقات علمی بیانگر این نکته است که شادی تنها راه رسیدن به موفقیت و محبوبیت است. شک ندارم که آدم دلخور و ناراحت، قطعا در تصمیم گیری هایش دچار اشتباه می شود.

یک گفتگوی خندوانه ای با رامبد جوان

بغض داشتن به جهان و موضوعات آن انسان را آهسته آهسته شبیه هیتلر می کند. این افراد در جهت موفقیت جهان حرکت نمی کنند بلکه مسیرشان به سوی تخریب است. همه ما مشکلاتی نسبت به دنیا در دلمان داریم و تا زمانی که نتوانیم این اعتراضات را نرم کنیم همچون موجودات خطرناکی در اجتماع رفتار خواهیم کرد.

اخیرا که نشانه‌هایی از رسیدن خندوانه به قله اقتدار نود ِ عادل فردوسی‌پور نمایان شده شاید بد نباشد که اشاره‌ای هم به دلیل موفقیت جوان در خندوانه بکنیم.

اگرچه بی‌انصافی‌ست که به رغم وجود شخصیتهای حاشیه‌ای و جذاب نقش رامبد جوان را در توفیق این شوی کمدی نادیده بگیریم، اما باید قبول کنیم که رامبد به تنهایی نمی‌توانست این موفقیت را بدست آورد. نمونه‌های زیادی در کارهای تلوزیونی وجود داشته که بواسطه ایجاد شائبه اتکا و اعتبار کل کار به یک شخص یا شخصیت آن اثر دچار سکون و ایستایی شده. و حتی خیلی از این افراد به واسطه اینکه تمایل به کاهش میزان نفوذ خود در برنامه نداشتند یا کار را رها کردند و یا اجازه حضور عناصر خلاقه دیگر را در متن اثر ندادند.

البته ما نمی‌خواهیم بگوییم که مثلا «عادل فردوسی پور» چنین برنامه سازی‌ست. اما باید بپدیریم که اتکای اصلی برنامه نود به خود عادل است و اگر او نباشد برنامه هویت خود را از دست می‌دهد. درحالی که در خندوانه رامبد جوان بخشی از بار اثر را به دوش می‌کشد و برای پر کردن وقت برنامه از عروسکی مثل جنابخان، یا شخصیتی نظیر نیما، یا بهروز بقایی و حتی مدیر صحنه‌اش بهره می‌جوید. و در این مبان ابایی ندارد اگر محبوبیت مثلا جنابخان به نفوذ خود در میان مخاطبان بچربد. در اینباره مراجعه کنید به:

 مدیریت درست روابط عمومی و رسانه‌ای

تمام پروژه‌هایی که دایره ای به این گستردگی از مخاطبان را دارند (در هر زمینه‌ای) احتیاج به یک سازمان روابط عمومی کارآزموده دارند. دامنه موفقیتهای خندوانه و شهرت آن نیز باعث شده بود که از همان ابتدا حاشیه‌هایی حول محور این برنامه و یا مجری آن شکل بگیرد.

رامبد جوان, خندوانه, ازدواج رامبد جوان, مصاحبه با رامبد جوان

از مسئله قرار داد چند میلیاردی با مترو تهران گرفته، تا انتقاد انصار حزب الله به آن و این اواخر هم شایعه ازدواج رامبد جوان و نگار جواهریان.

اما مواجهه معقول و موجه رامبد جوان با این حواشی اجازه نداده‌است که بر متن غلبه نماید. توضیح دلیل قرار داد با متروی تهران و یا یک تکذیبیه اینستاگرامی توسط خود جوان توانست این حاشیه‌ها را بزداید. همچنین حضور افراد حاکمیتی نظیر حداد عادل در این برنامه نیز باعث شده تا مخالفتها و غرولندهای جریانهای افراطی یا بی‌اثر شده یا فروکش نماید.

اما از اینها گذشته نحوه مواجهه شخصی رامبد جوان با رسانه‌ها نیز برخلاف کسی مثل عادل فردوسی‌پور گشاده دستانه و سخاوتمندانه بوده‌است. همه ی اصحاب رسانه میدانند که مصاحبه گرفتن از عادل کار راحتی نیست و شاید او چون خودش را یک برند رسانه‌ای می‌داند (که همینطور نیز هست) تمایل چندانی به حضور در برنامه‌های دیگر یا مصاحبه با مطبوعات را ندارد، این در حالی‌ست که رامبد جوان در این مورد بسیار سخاوتمندانه عمل می‌کند و با وجود فوتبالی نبودن دعوت عادل را برای رفتن به نود لبیک می‌گوید.

رامبد جوان, نگار جواهرایان, ازدواج رامبد جوان و نگار جواهریان,عکسهای رامبد جوان, مصاحبه با رامبد جوان, خندوانه

به هر صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم خندوانه یک اتفاق «احتمالا خوب» در رسانه ملی محسوب می‌شود که توانست با کمترین حاشیه و بدون اهانت و پایین آوردن شان مهمانان خود (اتفاقی که گاهی در نود هم می‌افتد) سطح سلیقه ی عمومی را بالاتر ببرد و تبدیل به اولین برنامه اختصاصی استندآپ کمدی رسانه ملی باشد.

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ