نوشیدن قهوه چه فوائد و مضراتی دارد؟

63

بالاخره قهوه باید بخوریم یا نه؟ به این سوال که هر از چندگاهی محققان پاسخهای متفاوتی داده میشود. میتوان گفت که هنوزهم دانشمندان دراین مورد به قطعیت نرسیدند.

میگویند اونوره دو بالزاک نویسنده شهیر فرانسوی (به اعتراف همسرش) حدود 50 هزار فنجان قهوه در طول عمر 50 و چندساله خود نوشیده بود. انطور که همسرش نقل کرده وی در طول روز گاهی تا 40 فنجان قهوه مینوشید اما احتمالا همین افراط و جدی گرفتن بیش از حد «مفید بودن نوشیدن قهوه» کلیه ها و معده ی وی را به باد داد و باعث شد پیش از رسیدن به 60 سالگی بمیرد.

اما بقول حضرت امام صادق (علیه السلام) خیرالامور اوسطها.

پس نیازی نیست که خود را از لذت نوشیدن قهوه محروم کنید. برعکس، کسانی که چهار فنجان یا بیشتر در روز قهوه می‌نوشند، 20 درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به ملانوما (سرطان پوست) قرار دارند. این را نتایج تحقیقی که در سال 2015 در ژورنال ملی موسسۀ سرطان به چاپ رسید، نشان می‌دهد.

به گزارش هافینگتون پست، اما این مورد، تنها یکی از فواید قهوه است. جوی بائر، متخصص تغذیه دربارۀ این نوشیدنی می‌گوید: “قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که فواید فراوانی برای سلامتی دارند.” همچنین برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه می‌تواند در پیشگیری در ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر باشد.

در زیر فواید دیگری که قهوه به غیر از کاهش احتمال به سرطان پوست، در پی دارد، آشنا می‌شوید:

سکته: بر اساس نتایج یک تحقیق در سال 2013، کسانی که مقادیر بیشتری قهوه (و/ یا چای سبز) مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که به ندرت از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کردند، خطر سکته کمتر تهدیدشان می‌کرد.

دیابت: کسانی که میزان مصرف قهوۀ خود را در یک بازۀ چهارساله به میزان یک فنجان در روز، افزایش داده بودند، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در آنها به نسبت کسانی که تغییری در میزان مصرفشان نداده بودند، 11 درصد کمتر بود. این نتایج در تحقیقی که در سال 2014 توسط دانشکدۀ سلامت عمومی هاروارد به انجام رسیده بود به دست آمده است. محققان همچنین دریافتند که کم کردن یک فنجان از مصرف روزانۀ قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را 17 درصد افزایش می‌دهد.

استرس: براساس تحقیقی که در سال 2008 به چاپ رسیده است، بوی قهوه می‌تواند تاثیرات کمبود خواب در بدن شما را به حداقل برساند. در این تحقیق مشاهده شد که وقتی موشهایی که امکان خوابیدن از آنها سلب شده بود و به همین دلیل دچار استرس بودند، بوی قهوه را استشمام کردند، فعالیت ژنی‌ای در آنها فعال شد که می‌دانیم هدف آن حفاظت از سلولهای عصبی در برابر آسیب ناشی از استرس است.

قهوه دشمن بیماری‌ها: از استرس تا پارکینسون

 
پوسیدگی دندان: اگرچه قهوه خوردن به این معنی نیست که می‌توانید بی‌‎خیال نخ دندان شوید، اما این ماده می‌تواند به سلامت دندان شما کمک کند. تحقیقی که در سال 2009 به چاپ رسید، نشان داد که قهوۀ تلخ می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. البته در این تحقیق گفته شده بود که افزودن شیر و شکر به قهوه، می‌تواند منجر به اثر معکوس شود.
 
پارکینسون: اگر در خانوادۀ شما سابقۀ ابتلا به پارکینسون وجود دارد، باید بدانید که در سال 2007 تحقیقی بر روی افرادی که سابقۀ ابتلا به پارکینسون وجود داشت صورت گرفت که نتایج آن نشان می‌دهد که کسانی که قهوه می‌نوشند، احتمال ابتلایشان به این بیماری عصبی که منجر به از کارافتادگی می‌شود به نسبت کسانی که قهوه نمی‌نوشند کمتر است. نوشیدن قهوه حتی برای کسانی که سابقۀ ابتلا به پارکینسون ندارند نیز برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود.

بیماری قلبی: نوشیدن 3 تا 4 فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ایجاد تسلب شرائین، که یکی از نشانه‌های بیماری قلبی است را کاهش دهد. همچنین تحقیقی که در سال 2006 در ژورنال آمریکایی تغذیۀ کلینیکال به چاپ رسید، با تحت نظر گرفتن 27000 زن برای 15 سال این نتیجه حاصل شد که زنانی که پس از یائسگی 1 تا 3 فنجان قهوه در روز می‌نوشند، احتمال مرگشان بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های التهابی کمتر بود.

البته همواره در نظر داشته باشید که اغلب متخصصان سلامت باور دارند که بهتر میزان مصرف قهوۀ خود را به چند فنجان در روز محدود کنید. استفادۀ بیش از حد از قهوه می‌تواند منجر به اختلال خواب یا بی‌خوابی، شکم درد، تپش قلب، اضطراب، تحریک پذیری و حالت تهوع شود. ضمن اینکه توجه داشته باشید که منظور ما از قهوه، قهوه با کمی شیر است، نه قهوه‌ای که پر از خامه و شربتهای پرشکر شده باشد. افزودن کالری زیاد به قهوۀتان در واقع می‌تواند ریسک بیماری‌هایی نظیر سکته و دیابت را در شما افزایش دهد.

همچنین، پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار یا کسانی که بیماری‌های خاصی نظیر فشار خون بالا یا قند خون بالا دارند، باید میزان مصرف کافئین خود را محدود کنند. برای دانستن میزان مناسب قهوه برای خود با پزشکتان مشورت کنید.

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ