درمان سندرم پای بیقرار

291

در سندرم پای بیقرار پاهای بی‌قرار فرد مبتلا و البته گاهی در دست‌ها و سایر اعضای بدنش احساس ناخوشایندی دارد و برای اینکه احساس راحتی کند نیاز شدیدی به تکان دادن پاها پیدا می‌کند.

این مشکل باعث بروز احساسات ناراحت‌کننده‌ای‌ مانند سوزن‌سوزن شدن، سوزش، خارش و کشیدگی در پاها می‌شود. معمولا این مشکلات با دراز کشیدن یا نشستن‌های طولانی مدت رخ می‌دهد و علائم مختلفی دارد. در این مطلب در مورد مواد غذایی مفید و مضر در این سندرم صحبت خواهیم کرد.

علائم تاثیرگذار و درمان سندروم پای بیقرار

آهن
بدن انسان برای حمل اکسیژن نیاز به آهن دارد. کمبود این ماده‌ی معدنی در رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن اختلال ایجاد کرده و باعث خستگی و کسالت می‌شود. زمانی که میزان آهن در بدن ناکافی باشد می‌تواند به سندرم پاهای بی‌قرار و یا تشدید علائم آن منجر شود. بهترین منابع غذایی آهن در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها و گوشت پرندگان است.

این مواد غذایی حاوی آهن هم هستند که به خوبی جذب بدن می‌شود. توجه داشته باشید که جگر مرغ، گوشت گاو و گوشت بوقلمون نیز سرشار از آهن هستند. از بین منابع غذایی گیاهی آهن می‌توان به لوبیاها، عدس، اسفناج و کشمش اشاره کرد. باید بدانید که بدن فقط 2 تا 20 درصد آهن موجود در این مواد غذایی را جذب می‌کند. در واقع جذب آهن مواد غذایی غیر حیوانی به اندازه‌ی مواد غذایی حیوانی نیست.

فولات
فولات را ویتامین B9 نیز می‌نامند. این ریزمغذی برای ساخت و حفظ سلول‌های جدید لازم و ضروری است. بدن ما برای ساخت گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم خونی نیاز به فولات دارد. افرادی که از کمبود ویتامین B9 رنج می‌برند بیشتر با علائم سندرم پاهای بی‌قرار مواجه می‌شوند. برای تسکین این علائم توصیه می‌کنیم مواد غذایی سرشار از فولات یا غنی‌شده با اسیدفولیک میل کنید. سبزیجات برگ سبزدار مانند اسفناج به طور طبیعی سرشار از اسیدفولیک هستند. همچنین باید بدانید که مرکبات، آب میوه‌ها و لوبیاها نیز حاوی این عنصر مغذی می‌باشند. توجه داشته باشید که برخی از غلات صبحانه، نان‌ها، برنج و همچنین پاستاها نیز به صورت غنی‌شده از فولات تولید می‌شوند.

منیزیم
منیزیم باعث تنظیم فشار و قند خون و همچنین تنظیم ضربان قلب می‌شود، استحکام استخوان‌ها را حفظ و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همچنین باعث بهبود عملکرد عضلات و عصب‌ها می‌شود. کمبود منیزیم می‌تواند باعث بروز حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و خستگی شود که این‌ها نیز می‌توانند به سرگیجه، احساس سوزش در پاها و همچنین انقباض و کرامپ‌های عضلانی منجر شوند. اگر به میزان کافی از این ماده‌ی معدنی دریافت نکنید بیشتر در معرض کرامپ‌های عضلانی و بی‌خوابی قرار خواهید داشت.

به عقیده‌ی متخصصان کمبود منیزیم می‌تواند بدن را در معرض سندرم پاهای بی‌قرار دهد. درحالی‌که افزایش میزان منیزیم بدن در افرادی که به این مشکل مبتلا هستند می‌تواند نیاز شدید به تکان دادن پاها در شب را کاهش دهد. توجه داشته باشید که علاوه بر افزایش میزان مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم باید از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید و استرستان را کاهش دهید. برای جذب منیزیم بیشتر می‌توانید به اسفناج، سیب‌زمینی، لوبیاها و نخود اعتماد کنید. غلات کامل، جوانه‌ها نیز به تامین منیزیم بدن کمک می‌کنند. توجه داشته باشید که میزان نیاز روزانه‌ی ما به این ماده بین 310 تا 400 میلی‌گرم تخمین زده شده است.

نکات مهم
همان طور که برخی از خوردنی می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند برخی دیگر نیز می‌تواند باعث تشدید علائم آن شود. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های الکلی و کافئین می‌تواند باعث تشدید علائم بیماری‌تان شود. توصیه می‌کنیم که قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید به خاطر اینکه خاصیت محرکی دارند و در خوابتان اختلال ایجاد خواهند کرد. توجه داشته باشید که کافئین علاوه بر چای و قهوه به میزان زیادی در نوشیدنی‌های دیگری مانند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشابه‌ها و حتی شکلات‌ها نیز وجود دارد. اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که حاوی کافئین هستند حتماً به پزشکتان اطلاع دهید. توجه داشته باشید که داروهای مسکن و ضد درد معمولاً حاوی کافئین هستند.

الگوهای درمانی سندروم پای بیقرار:

16 راه درمان سندروم پای بیقرار را برای شما بیان می کنیم.

 

1- دیرتر بخوابید.

سندرم پای بیقرار باعث سخت خوابیدن می شود.

پاها دچار درد، سوزش، گزگز، فشردگی و تکان های تند می شوند.

برای داشتن خواب عمیق، کمی دیرتر به رختخواب بروید و صبح ها بیشتر بخوابید.

ساعات خواب صبح می تواند از بهترین ساعات استراحت شما باشد.

 

2- سر ساعت معینی بخوابید و بیدار شوید.

خوابیدن و بیدار شدن سر یک ساعت مشخص در هر روز می تواند وضعیت خوابیدن را بهتر کند.

ورزش شدید و طولانی بخصوص قبل از خواب، علائم سندرم را بدتر می کند

 

بایستی بدانید که شما نیاز به چند ساعت خواب دارید تا احساس بهتری پیدا کنید.

بیشتر افراد بزرگسال نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه دارند.

 

3- قبل از خواب پاهای خود را ورزش دهید.

انجام کمی حرکات کششی قبل از خواب می تواند مفید باشد.

برای کشش ساق پا، پای چپ خود را کشیده و عقب ببرید و پای راست خود را از زانو کمی خم کرده و جلو بیاورید.

می توانید دستان خود روی ران پای راست خود و یا دیوار قرار دهید.

این حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید.

کشش ساق پا باعث می شود بتوانید مدت بیشتری بنشینید.

 

4- دوش آب گرم بگیرید.

حمام کردن با آب گرم قبل از خواب، باعث آرامش و راحت تر خوابیدن شما می شود. همچنین علائم سندرم پای بیقرار را کاهش می دهد.

5- مواد کافئین دار نخورید.

مصرف قهوه، چای، کاکائو و نوشابه سیاه به علت داشتن کافئین باعث می شود کمی احساس انرژی و شادابی کنید، ولی علائم سندرم پای بیقرار را بدتر می کنند، حتی بعد از چند ساعت.

لذا قبل از خواب این مواد را نخورید.

به یاد داشته باشید کافئین در برخی افراد تا 12 ساعت اثرات خودش را دارد.

 

6- پاهایتان را سرد یا گرم کنید.

ببینید با گذاشتن حوله گرم روی پاهایتان احساس بهتری پیدا می کنید یا کیسه یخ؟

هر نوع تغییر دمایی می تواند تسکین دهنده باشد.

برخی افراد می گویند دوش آب سرد برای آن ها بهتر است.

 

7- هر روز ورزش کنید.

ورزش متعادل (نه کم و نه زیاد) در طی روز باعث می شود خواب بهتری در شب داشته باشید؛ مثل پیاده روی، آهسته دویدن، بلند کردن وزنه و هر ورزش دیگری که از آن لذت می برید.

یک بررسی نشان داد که ورزش باعث کاهش تکان های پا و خواب طولانی تر و عمیق تر در افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار می شود.

اما به یاد داشته باشید که نباید خیلی زیاد و یا شدید ورزش کنید.

ورزش شدید و طولانی بخصوص قبل از خواب، علائم سندرم را بدتر می کند.

 

8- مغز خود را ورزش دهید.

نشستن علائم سندرم را بدتر می کند، مثل وقتی که نشسته اید و تلویزیون تماشا می کنید و یا در یک اتوبوس شلوغ نشسته اید.

کارهایی که حواس شما را پرت می کنند، می توانند گاهی اوقات علائم سندرم را کمتر کنند. لذا جدول حل کنید، کتاب بخوانید، یک بازی کامپیوتری انجام دهید، بافتنی ببافید و … .

9- پاهای تان را حرکت دهید.

وقتی پاهایتان درد می گیرند، حرکت دادن آن ها، احساس ناراحتی را کاهش می دهد.

گاهی اوقات تکان دادن و یا حرکت دادن پاها می تواند مفید باشد. لذا در راهروی هواپیما یا سینما یا تئاتر می توانید این حرکات را به راحتی انجام دهید.

 

10- به طور عمیق نفس بکشید.

فشار روحی و جسمی، علائم سندرم را بدتر می کند.

لذا با تنفس آرام و عمیق، گرفتگی عضلات خود را برطرف کنید.

همچنین می توانید قبل از خواب، در یک اتاق کم نور به یک موسیقی آرام گوش دهید.

11- قبل از خواب، تلویزیون را خاموش کنید.

تماشای تلویزیون و یا کار کردن با کامپیوتر قبل از خواب، خوابیدن را سخت می کند.

کارشناسان خواب می گویند نباید در اتاق خواب، تلویزیون و یا کامپیوتر وجود داشته باشد.

 

 

12- پاهای خود را ماساژ دهید.

ماساژ دادن ساق پاها قبل از خواب می تواند علائم سندرم را کم کند و بهتر بخوابید.

شما و یا یکی از اعضای خانواده تان می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

 

13- ببینید نیاز به قرص آهن نیاز دارید یا نه.

افراد مبتلا به سندرم پای بیقرار اغلب میزان کمی آهن در مغز خود دارند.

بدن شما برای ساخت دوپامین نیاز به آهن دارد. دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که حرکات شما را کنترل می کند.

لذا با مراجعه به پزشک و دادن آزمایش خون، ببینید نیاز به مصرف قرص آهن دارید یا خیر؟

اگر دچار کمبود آهن بودید، قرص آهن را همراه با یک لیوان آب پرتقال یا سایر منابع غذایی ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آهن در بدن بیشتر شود.

 

14- با حرکات یوگا، درد خود را کم کنید.

انجام حرکات یوگا به همراه حرکات کششی، تنفس عمیق و آرام سازی عضلات می تواند علائم سندرم خفیف را کاهش دهد.

شما می توانید از روی یک کتاب، حرکات یوگا را انجام دهید.

 

15- الکل ننوشید و سیگار نکشید.

مصرف الکل و سیگار باعث بروز علائم سندرم پای بیقرار می شود و برای خواب مضر است .

گرچه نوشیدن الکل ابتدا شما را خواب آلود می کند، ولی باعث می شود نصفه شب از خواب بیدار شوید و باعث کاهش کیفیت خواب شما می شود.

نیکوتین موجود در سیگار هم علائم سندرم را بدتر می کند، لذا از مصرف سیگار، قلیان و هر نوع محصول دخانی دیگر خودداری کنید.

 

16- داروهای مصرفی خود را چک کنید.

برخی داروهای سرماخوردگی و آلرژی، علائم سندرم را بدتر می کنند، به خصوص برخی آنتی هیستامین ها (ضد حساسیت ها).

برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تهوع نیز چنین مشکلی را ایجاد می کنند.

به پزشک، نام تمام داروها و مکمل های مصرفی خود را بگویید تا در صورت لزوم یک داروی دیگر برای شما تجویز کند که علائم سندرم پای بیقرار را ایجاد نکند.

 

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ