کارگاه نوشتن خلاق برای کودکان و نوجوانان

3

زین العابدینی

کارگاه نوشتن خلاق برای کودکان ۹ ساله تا نوجوانان ۱۴ ساله زیر نظر علی‌اکبر زین‌العابدین نویسنده کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

مدرس این دوره آموزشی در این‌باره به ایسنا گفت:‌ متاسفانه برای بچه‌های زیر ۱۸ سال کلاس‌های نگارش و مهارت‌های نوشتن خیلی کم است. البته از قدیم کارگاه‌هایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و هست اما کافی نیست. خانواده‌ها در عصر جدید در خصوص رواج خواندن و نوشتن میان فرزندانشان نیاز زیادی احساس می‌کنند . در مجموع موسسات فرهنگی و آموزشی محدودی به این موضوع پرداخته‌اند و  شکل غالب آموزشگاه‌های رایج کودکان و نوجوانان بیشتر همان کلاس‌های کنکور و روش‌های تست‌زنی و از این قبیل است که خلاقیت بچه‌ها را کور می‌کند.

او که نزدیک به دو دهه تجربه معلمی در مدرسه‌ها را دارد با تاکید بر اینکه سال‌ها بود درس انشا از مقطع متوسطه حذف شده بود، تصریح کرد: حالا هم که کتاب‌های مهارت‌های نوشتاری در نظام آموزشی جدید وارد شده کاملا غیرخلاقانه است و دوباره به اصول قدیمی و سنتی آموزش انشا رسیده‌اند و بچه‌ها نسبت به آن‌ها دافعه دارند. کتاب‌های مهارت‌های نوشتاری پایه‌های هفتم تا نهم صرفا به مقاله‌نویسی تاکید دارد و  اینکه هر نوشته باید دارای یک مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری باشد. در حالی که شکل صحیح آن این است که ما بچه‌ها را با انواع شیوه‌های نگارش متون مثل گزارش‌نویسی  و انواع آن، مقاله، یادداشت، داستان، داستانک، رمان، شعر، زندگی‌نامه‌نویسی، خاطره‌نویسی و… به صورت عملی آشنا کنیم.

زین‌العابدین گفت: در این دوره آموزشی تلاش می‌شود که طی کارگاهای آموزشی بچه‌ها به خواندن ترغیب شوند تا بهتر بنویسند. چون راه نوشتن از خواندن می‌گذرد. بنابراین بچه‌ها در این دوره‌ها به تناسب موضوع هر جلسه با کتاب‌های مناسب و جذاب آشنا  می‌شوند و عناصر نوشتاری آن‌ها با کمک خودشان تشریح می‌شود و بعد بنا بر آن نمونه‌ها در کارگاه می‌نویسند و بعد نوشته‌هایشان نقد و بررسی می‌شود.

او که اکنون سردبیری مجلات «قلک» و «فرفره» را برعهده دارد درباره مکان برگزاری  این دوره آموزشی گفت: این دوره‌ها در محل دفتر مجلات «قلک» و «فرفره» که در زمره مجلات خصوصی حوزه کودکان هستند تشکیل می‌شود. این رسم خوب از قدیم بوده که در دفتر مجلات کودک، آموزش صورت بگیرد همچنان که خود من در دفتر مجله سروش نوجوان در کارگاه‌های مشابهی شرکت می‌کردم که مژگان کلهر و آتوسا صالحی گردانندگانش بودند. این کار چند خاصیت ارزشمند و دوسویه دارد: یکی حضور فیزیکی مخاطبان در محل تولید مجلات است که برای‌شان تجربه گران‌بهایی خواهد بود و دیگر تعامل مخاطبان با اعضای تحریریه و شناسایی نیازها و علاقه‌های بچه‌ها توسط نویسندگان و پدیدآورندگان که به تولید بهتر منجر می‌شود و آخر این‌که زمینه برای انتشار آثار موفق دانش‌آموختگان در مجلات فراهم ‌می‌شود.

انتهای پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ