در عرصه صنایع دستی به گفتمان‌سازی کم‌توجهی کرده‌ایم

1

نامورمطلق

مستند «دست‌های هگمتانه» در خانه هنرمندان ایران به‌نمایش درآمد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ادامه برنامه‌های مستند سینماتک خانه هنرمندان ایران که با همکاری انجمن تهیه‌کنندگان فیلم مستند برگزار می‌شود، ۲۷ مهرماه فیلم مستند «دست‌های هگمتانه» به کارگردانی محمدرضا اصلانی در تالار استاد شهناز روی پرده رفت. در این مراسم، با حضور بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، از طرف سازمان میراث فرهنگی و خانه هنرمندان ایران از محمدرضا اصلانی، محمدرضا جعفری‌جلوه و داوود سماواتی‌یار تقدیر شد.

در بخشی از این مراسم، نامورمطلق به سرشت و اهمیت مستند «دست‌های هگمتانه» اشاره کرد و گفت: هر پارادایم با جابه‌جایی عناصر و ترجیح برخی از این عناصر بر دیگری، نوع نگاه انسان به خود و جهان و متن را دچار تغییر می‌کند. متاسفانه فرهنگ ما متن محور شده و به دیگر عناصر خلق یک اثر و تداوم و تکمیل آن کم توجهی کرده‌ایم. در واقع فرامتن‌ها، پیرامتن‌ها، سرمتن‌ها و پیشامتن‌ها مورد غفلت قرار گرفته‌اند. باید در زمینه پیرامتن‌ها هزینه کنیم تا بتوانیم به گفتمان سازی مورد نظر خود برسیم. بیش متن‌ها نیز باعث می‌شوند متن تکثیر شده و توسعه یابد. در جنین‌شناسی آثار هم کم‌توجهی کرده‌ایم، آنجا که باید بگوییم یک اثر تا پیش از تولد، چه خاطره‌ای دارد. درباره جیرفت ۳۰ هزار قطعه اثر داریم، اما پیشامتن و پیرامتن نداریم و این باعث می‌شود به متن بسنده کنیم.

او ادامه داد: کاری که اصلانی و سماواتی‌یار در خلق «دست‌های هگمتانه» کرده‌اند، در این راستا بوده است؛ هم پیشامتن‌ها و چگونگی خلق آثار بیان شده است، و هم امکان بیش متنی و پیرامتنی به ما می‌دهند. این کار به بهترین شکل ممکن یعنی به زبان هنری صورت گرفته است و در واقع یک هنر در مورد هنری دیگر به سخن درآمده است. صنایع دستی ایران به گفتمان‌سازی نیاز دارد و «دست‌های هگمتانه» چنین کاری می‌کند. اگر صنایع دستی ایران در جهان از چین و هند عقب افتاده است، به‌دلیل کم‌توجهی به گفتمان‌سازی و مستندسازی و بسته‌بندی و پیرامتن‌ها بوده است. از اصلانی و سماواتی‌یار به دلیل برداشتن این گام بزرگ تشکر می‌کنم.

پس از او، اصلانی نیز به نحوه تولید فیلم اشاره کرد و گفت: تولید این فیلم سه سال به طول انجامید و افراد زیادی با از خودگذشتگی کار کردند تا به این نقطه رسیدیم. امیدوارم این جمع‌ها را در سینمای خود گسترش دهیم، اگرچه خبرهای ناخوشایندی از گروه های سینمایی به گوش می‌رسد؛ این‌که جمع شدن‌ها به سمت تجاری شدن پیش می‌رود. در حالی که سینما و سخن سینما یک امر جمعی است و فیلم محصول همکاری و هم‌اندیشی تمام عوامل حاضر در آن است.

او ادامه داد: امیدوارم از این دست فیلم‌ها هرچه بیشتر به دست نسل جوان ما ساخته شود. هریک از شهرهای ما برای خود یک کشور و کیهان هستند که باید گفته و دیده شوند. تاریخ عمیق ایران است که در مذاکرات و جنگ‌های سیاسی، برگ برنده ماست. در جهانی که به عمد می‌خواهند ما را نادیده بگیرند و حذف کنند، باید هرچه بیشتر در معرفی فرهنگ و میراث ایران بکوشیم. این برعهده مدیران ماست که همتی فراتر از انجام وظایف روزمره را به‌کار گیرند. بارها درباره نقاط مختلف ایران و تهیه فیلم از آن‌ها مذاکراتی صورت گرفته، اما در نهایت به نتیجه نرسیده و پراکنده شده است.

کارگردان «آتش سبز» گفت: دوست دارم فرصتی برای تدوین و تصحیح رنگ دوباره «دست‌های هگمتانه» فراهم آید. با این کار می‌توان آن را کوتاه‌تر کرد و بافت سینمایی بیشتری به آن بخشید. ضمن این‌که برای حفظ کیفیت اثر باید آن را دیجیتال کنیم. این کار احتیاج به پشتیبانی و همدلی و بودجه مختصری دارد.

پخش فیلم‌هایی از اساتید پیشکسوت سینمای ایران و تقدیر از آن‌ها، در ماه‌های آینده در برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ