زمینه‌سازی فرهنگی گامی مهم برای استفاده از کالای ایرانی است

3

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید برای توجه به مصرف کالاهای دانش‌بنیان داخلی به آن پرداخت، زمینه‌سازی فرهنگی است.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران ساخت»، آریا الستی – معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان – مهم‌ترین گام در اصلاح فرهنگ خرید کالای ایرانی را زمینه‌سازی فرهنگی در جامعه جوان کشور دانست و گفت: فرزندان ما در همه عرصه‌ها به‌صورت عینی و عملی از خانه گرفته تا جامعه، با ضرورت مصرف کالای داخلی آشنا شوند.

او اظهار کرد: برای ایجاد زمینه باید جامعه را از سنین کم، به‌شکل صحیح و در بستر عملی، با این مهم آشنا کرد. تحقق این موضوع در قالب شعار محقق نمی‌شود و جامعه جوان باید به‌صورت عینی با این ضرورت آشنا شود.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان گفتمان‌سازی، شفاف‌سازی قوانین و اصلاح نظام کسب و کار را سه گام مهم و لازمه پیشرفت در عرصه تولید و تحقق فرهنگی کالای ایرانی دانست و افزود: در نخستین و مهم‌ترین گام باید با ابزار فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی، اطمینان در جامعه نهادینه شود و میل به مصرف خدمات و کالای ایرانی جلوه‌ای عملی پیدا کند.

این مدرس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: جامعه جوان کشور با حضور در کارگاه‌ها و محل کسب و کار پدرها و مادرهای‌شان بهتر با این ضرورت آشنا شوند و می‌توانند با تمام وجود خود لمس کنند که خرید و استفاده از محصولات و کالای ایرانی چه تحولاتی را چه در زندگی شخصی و اجتماعی رقم می‌زند.

الستی با بیان این‌که افراد مستعد و نوآور در هر کشوری برای موفقیت در یک محیط کسب و کار سالم و بدون وجود رانت که معیار اصلی رقابت خلاق و نوآوری است، به حصول اطمینان نیاز دارند، گفت: برای نخبگان و استعدادهای برتر کشور نیز همین ساز و کار باید حاکم شود و تولیدکننده باید اطمینان یابد آنچه به‌دست خود تولید می‌کند، در کشورش خریدار دارد و مورد استفاده و استقبال قرار می‌گیرد.

او گام دوم را شفاف‌سازی قوانین دانست و اظهار کرد: در سومین گام باید بر مبنای قوانین شفاف به‌دنبال سالم‌سازی محیط کسب و کار باشیم که در صورت تحقق این سه مهم، تولیدکننده حمایت و توجه را از سوی جامعه دریافت خواهد کرد و به‌طور متقابل مصرف‌کننده می‌تواند از تولیدکننده توجه جدی به کیفیت تولید را انتظار داشته باشد.

الستی در ادامه تاکید کرد: توجه تولیدکننده به کیفیت کالای تولیدی دو طرفه است و باید جامعه و تولیدکننده این توجه را از یکدیگر انتظار داشته باشند. در این صورت، مصرف‌کننده ایرانی به کالای کشورش متعهد است و متقابلا تولیدکننده متعهد می‌شود کالایی تولید کند که کیفیت آن در شأن ملتی است که او را از این حمایت برخوردار کرده است.

الستی جشنواره ملی فرهنگی «ایران ساخت» را بستری مناسب برای زمینه‌سازی فرهنگی دانست و افزود: این جشنواره با ترغیب جامعه فرهنگی و هنری کشور اعم از نخبگان این عرصه می‌تواند زمینه فرهنگ‌سازی و تبدیل ضرورت خرید کالای ایرانی از شعار به یک گفتمان را فراهم کند.

جشنواره ملی فرهنگی – هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری‌سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته‌سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی» به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه امسال برپا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی – هنری «ایران ساخت» به وب‌سایت www.iransaakht.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ