آنچه در نشست تجربه‌نگاری همایش ملی سواد رسانه‌ای گذشت

3

نشست سوند رسانه‌ای

در نشستی که با موضوع تجربه نگاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به مشکل اصلی فضای رسانه‌ای ما در حوزه‌ی قانون و قانون‌گذاری و بحران تولید محتوای پاک اشاره شد.

به گزارش ایسنا، نشست دومین تجربه‌نگاری همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسؤولیت‌های اجتماعی، عصر روز گذشته – دوم آبان ماه – در محل دبیرخانه‌ی شورای فرهنگ عمومی کشور واقع در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم سید احمد موسوی صمدی (مدیر عامل موسسه مسیر و مدیر کمیته نشست‌ها و کارگاه‌های همایش‌ سواد رسانه‌ای) و مسؤولیت اجتماعی، محمد صادق افراسیبابی (دبیر کل همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی)، سید علی علوی (سردبیر روزنامه خراسان)، علی اکبر شیرکوند (سرپرست معاونت رسانه‌ مرکز توسعه فن‌آوری‌های دیجیتال وزارت ارشاد) و سید محمد تقی کمالی (دبیر هیات علمی همایش سواد رسانه‌ای و مسؤولیت اجتماعی) به سخنرانی پرداختند.

بر اساس این گزارش، در این نشست اپلیکیشن کانالی «آخرین خبر» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست محمد صادق افراسیابی، به عنوان دبیر کل همایش سواد رسانه‌ای اظهار کرد: در ارتباط با چهارچوب‌های سواد رسانه‌ای، در حال حاضر بسیاری از کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند از جمله تلگرام که مخاطبان بسیاری دارند اما از سوء استفاده از مخاطب بهره می‌برند و مخاطب خود را افزایش می‌دهند؛ این از نظر ما یعنی عدم احترام سواد رسانه‌ای به مخاطب. مطالبی که در این کانال‌ها گذاشته می‌شود، متاسفانه در چهارچوب سواد رسانه‌ای نمی‌گنجد. از اطلاعاتی استفاده می‌شود که مخاطب را فریب می‌دهد یا هیجانات او را  تحریک می‌کند و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

افراسیابی سپس گفت: در مطاعاتی که ما داشتیم پی بردیم که برخی از کانال‌ها در تلگرام و شبکه‌های اجتماعی از تکنیک‌های بی‌اخلاقی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند و بعضا مطالب مستهجن عرضه می‌کنند تا مخاطب خود را به سرعت افزایش دهند، اما در نرم‌افزار آخرین خبر، ۸۰ درصد از مطالب منطبق با سواد رسانه‌ای است و از هیچ درگیری، هیجانات منفی یا مطالب مستهجن استفاده نمی‌کند. هر چند ۲۰ درصد مطالب این رسانه‌ به مطالب زرد گرایش داشته باشد اما مطلب مستهجن نیست؛ بنابراین ما تلاش می‌کنیم تجارب موفق را بررسی کنیم. این که چطور کانال آخرین خبر از یک ایده آغاز می‌شود به یک محصول می‌رسد، درآمدزا، ثروت‌آفرین و کارآفرین می‌شود.

***

سید احمد موسوی نیز در ادامه با اشاره به برگزاری این نشست مطرح کرد:‌ ویژگی اصلی ما برای ورود به حوزه تجربه‌نگاری، در اصل ورود به عرصه مدیریت دانشی است که کاملا ناخودآگاه در کشور در حال تولید است. ما تجربه‌های موفق جدی را در کشور در حوزه محصولات و خدمات فرهنگی اجتماعی داشته‌ایم که متاسفانه این دانش مستند، تعبیر به مدیریت نشده است. 

او سپس گفت:‌ اتفاق بعدی که ما در حوزه تجربه‌نگاری به دنبال آن هستیم، استفاده از الگوهایی است که «آخرین خبر» یکی از آنهاست. ما تلاش می‌کنیم با بررسی چند نمونه موفق که یکی از آنها در ارتباط با بازی رایانه‌ای خروس جنگی بود و همچنین در حوزه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار، «آخرین خبر» را بررسی می‌کنیم. این نشست در اصل برای ما مدیریت مستندسازی دانش ضمنی و تبدیل آن به دانش صحیح است. تلاش اصلی ما تولید این دانش بومی است.

***

در بخش دیگری از این نشست سید علی علوی، سردبیر روزنامه خراسان و قائم مقام تولید نرم‌افزار آخرین خبر توضیحاتی را در مورد شکل‌گیری و موفقیت این نرم‌افزار ارائه داد.

او گفت:‌ آخرین خبر شامل شش حوزه تحریریه، تحقیق و توسعه، حوزه شتاب‌دهندگی، حوزه ارتباطات و حوزه برندینگ و بازرگانی و سرمایه‌گذاری است. ما امروز با نرم‌افزار آخرین خبر دو چشم‌انداز خیلی مهم داریم. این که به فراگیری‌ترین بنگاه رسانه‌ فضای مجازی تبدیل شویم. آخرین خبر پس از آپارات و کافه بازار، سومین نرم‌افزار پر ترافیک بر اساس اطلاعات زیرساختی است؛ این در حالی است که محصول آخرین خبر محصولی تکست محور است و ما هنوز به صورت جدی وارد حوزه ویدیو نشده‌ایم و این معادلات ما را عوض می‌کند.

علوی در مورد چشم‌انداز دوم این رسانه توضیح داد:‌ چشم انداز دوم ما یک بنگاه سرمایه‌گذاری در فضای مجازی است که این هم از اواخر سال ۹۴ شروع شده و تا پایان ۹۵ عملی خواهد شد.

او درباره رویکرد موسسه خراسان توضیح داد:‌ از رویکردهای ما در حوزه نرم‌افزار و اپلیکیشن و فضای مجازی، عرضه و توسعه محصولات رسانه‌ای است. تقریبا ۱۰ محصول رسانه‌ای را در دستور کار داریم که سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید رسانه‌ای و غیررسانه‌ای و جذب حداکثر مخاطب با تامین جامع نیازها از جمله این موارد است.

علوی با بیان این که آخرین خبر محصولی است که تبدیل به یک بنگاه رسانه‌ای سرمایه‌گذاری شده است، توضیح داد: آخرین خبر از ایده‌ای شکل گرفت که خواست از فضای پرینت فاصله را بگیرد و موسسه خراسان را از این فضا جدا کند. ابتدای یک ایده بود سپس تبدیل به محصول اپ شد و پس از تبدیل به پورتال بنگاه رسانه‌ای شد و اکنون نگاه ما این است که بنگاه سرمایه‌گذار رسانه باشیم. نرم افزار آخرین خبر روزانه ۳.۵ میلیون کاربر روزانه دارد و روزانه ۱۰ میلیون صفحه از این نرم‌افزار خوانده می‌شود که این عدد در فضای وب یک عدد رویایی است.

او در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکلات اصلی که در فضای رسانه‌ای ایران وجود دارد، بیان کرد: به عقیده من مشکل اصلی ما در فضای مجازی ایران دو عنصر اصلی است؛ یکی حوزه قانون و قانونگذاری و تولید قانون است و دیگری تولید محتوای پاک.

مسؤول نرم‌افزار آخرین خبر در همین زمینه اظهار کرد: به عقیده من ما نباید چرخ را دوباره اختراع کنیم باید خیلی جاها ترجمه کنیم، تجربه‌هایی که خیلی سال است در دنیا اتفاق افتاده است. یکی از بحران‌های ما در حال حاضر تولید محتوای پاک است به نظر می‌رسد رسانه‌ هم از آن حوزه‌هایی است که اگر به آن نگاه حاکمیتی کنیم خطر کرده‌ایم.

علوی سپس درباره‌ی مبحث درآمدزایی آخرین خبر یادآور شد:‌ ما این طور یاد گرفته‌ایم که وارد حوزه‌ای نمی‌شویم مگر این که آن حوزه منطق اقتصادی برای ما داشته باشد. آخرین خبر یک منطق رسالتی برای ما دارد؛ یعنی اگر سال ۹۱ وارد این حوزه نمی‌شدیم، سال ۹۵ الان این موقعیت را نداشتیم. بنابراین رسالتی به آن نگاه کردیم.

او سپس یادآور شد، آخرین خبر سالانه نزدیک به سه میلیارد هزینه‌های سازمان اجرا دارد که موسسه فرهنگی هنری خراسان گردش مالی صد میلیاردی در طول سال دارد و نگاه ما بر این بوده که هزینه‌ها را موسسه متقبل می‌شود و پس از محصول آخرین خبر نگاه سرمایه‌گذاری باید به خودگردانی برسد. افق ما این است که در سال ۹۶ بتوانیم کاملا به درآمدزایی و تزریق منابع مالی برسیم.

در حال حاضر یکی از منابع مالی موسسه خراسان آگهی‌هاست. منبع درآمدی آینده خراسان هم در فضای سایبر و محصولات سایبری تعریف شده است.

او در پایان یادآور شد: در ارتباط با خبرهای آخرین خبر، به هیچ وجه خبر را نمی‌فروشیم؛ البته حوزه های تعاملی داریم که مطلبی را رپورتاژ دهیم که آن هم در قالب آگهی منتشر می‌کنیم.

***

سید محمد تقی کمالی از دیگر سخنرانان این نشست در سخنانی گفت: درباره محتویات و سیاست‌های کلانی که برای آخرین خبر در نظر گرفته شده است، توجه جدی به موضوع اقتصاد رسانه است. اکوسیستم کسب و کار در فضای جدید جهانی ایجاد شده که رسانه‌ها از آن گریزناپذیرند و باید وارد این حیطه جدید شوند تا بتوانند بقای خودشان را داشته باشند، در عین حال متناسب با کانتکست جامعه فعالیت داشته باشند.

او ادامه داد: یک وجه مشترکی بین تمام رسانه‌ها در دنیا وجود دارد و آن این است که ما با مخاطب روبه‌رو هستیم و الزاما این نیست که کاربرهای ما شخصیت خاصی باشند. قابلیتی که شبکه محصولاتی که ذیل آخرین خبر ارائه می‌شود این است که گستره مخاطب خود را عموم جامعه در نظر می‌گیرد. در همه دنیا بنا بر نظریه‌های انتخاباتی مخاطب انتظاراتی دارد. این انتظارات را باید پالایش کرد و متناسب با آن باید محصولات را ارائه داد. منتها به جهت این که سلسله نشست‌های کارگاه‌ها برگزار می‌شود لازم است که مختصاتی که یک رسانه از علم به ثروت می‌رسد، بررسی شود.

کمالی در ادامه این نشست در همین زمینه مطرح کرد: در وهله اول هر رسانه‌ای به عنوان یک حوزه کسب و کار که قابل اعتقاد در رسانه است، وارد عمل می‌شود، باید طرح برای خود داشته باشد این طرح هم در قالب سیاسیت‌هایی است که صاحب رسانه‌ با آن گروه ایده‌پرداز ایده‌هایشان را مطرح می‌کند و یک الگوی عمل ایجاد می‌کند که در نهایت به مرحله فرایندسازی می‌رسد؛ یعنی رسانه‌های ما وقتی برای ورود به یک حوزه جدید سیاست‌گذاری کرده‌اند، قاعدتا توجیهات مشخصی بر مبنای دستیابی به آن خواهند داشت. این که به چه شکلی بتوانند ایده‌هایشان را تجاری‌سازی و آنها را تبدیل به فن‌آوری‌سازی کنند.

کمالی در ادامه درباره محصولات و تولیداتی که در عرصه رسانه صورت می‌گیرد، توضیح داد: وقتی تولید صورت می‌گیرد، ممکن است بر اساس منبع اولیه تولید محتوا باشد یا سبک کسب و کار به گونه‌ای باشد که اطلاعات و محتوای ارزشی بازنشر شده باشد؛ منتها این باید بر مبنای استراتژی مشخصی که پیش‌بینی می‌شود ارائه شده باشد. متناسب با فضای رسانه‌ای که در دنیا است. اینجاست که سواد رسانه‌ای حائز اهمیت است؛ یعنی اضافه بار اطلاعاتی به وجود نیاید و این در ارتباط با «آخرین خبر» کنترل شده است و این نرم‌افزار سعی می‌کند مدیریت شده اخبار انبوهی را در فضای مجازی رصد و آنها را گلچین کند.

او سپس مینیمایل شدن اخبار را از جمله بخش‌های جدیدی که در رسانه‌های دنیا مطرح است دانست و گفت: بخش جدیدی که در رسانه‌های دنیا مطرح است مینیمایل شدن است؛ چرا که مخاطب حوصله ندارد مطالب طویلی را مطالعه کند. نقطه مقابل اضافه بار اطلاعاتی بی‌اشتهایی اطلاعاتی است؛ یعنی مخاطب به قدری در هجمه اطلاعات قرار می‌گیرد که دیگر تمایل ندارد مطالب را پیگیری کند؛ بنابر این یک نرم افزار موثر اگر بتواند این شرایط را به درستی تشخیص دهد و بتواند مطالب را مینی‌مایل شده یا تجمیع شده به شکل قرص خبر و قرص اطلاعاتی ارائه دهد، موفق است.

***

در بخش پایانی مهندس شیرکوند سرپرست معاونت رسانه مرکز توسعه فن آوری دیجیتال وزارت ارشاد از افتتاح دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از سوم آبان تا هفتم آبان در محل مصلی امام خمینی خبر داد و گفت: این نمایشگاه در ۹ بخش نشر دیجیتال، سایت‌ها و پایگاهای اینترنتی، رسانه‌ها همراه و هوشمند، بازی‌های اینترنتی و رایانه‌ای، دانش دیجیتال، شبکه ملی فرهنگ، خانواده و سبک زندگی دیجیتال، فن آوری هنرهای دیجیتالی و فرصت‌ها و تهدیدها برگزار خواهد شد.

شعار نمایشگاه هم سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی است.

او در پایان گفت: در طول برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از ۲۰ نرم افزار رونمایی خواهد شد که رونمایی از نرم افزار خلیج فارس و نرم افزار من مامانم و یک نرم افزار قرآنی دیگر شامل آنها خواهد بود.

به گفته شیرکوند مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دوشنبه، سوم آبان ساعت ۱۵ خواهد بود.

انتهای پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ