دومین همایش “کودک، ادبیات و لذت خواندن” برگزار شد

6

ادبیات کودک

« آموزش مستقیم کام مخاطب را تلخ می‌کند و لذت کشف و شهود متن را از وی می‌برد. در مقابل آموزش پنهان با توسل به نشانه‌گذاری، نمادپردازی، ابهام و بیان تلویحی اثرگذاری بیشتری دارد و ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد.»

به گزارش ایسنا، «زری نعیمی» در نخستین پنل آموزشی از همایش “کودک، ادبیات و لذت خواندن” گفت: تا سانسور از هر نوع آن وجود دارد، قادر به درک لذت شناختن و تجربه لذت خواندن نخواهیم بود.

سردبیر ماهنامه “عروسک سخنگو” که با موضوع خواندن ادبیات و لذت و سانسورِ طبقاتی در این همایش سخن‌ می‌گفت تصریح کرد: ادبیات‌ خواندن و لذت فقط در آزادی مهد و بی‌قید شرط شکل می‌گیرد، پرورش می‌یابد، تسریع گردیده و تبدیل به فرهنگ جامعه می‌شود.

“لذت‌ها” عنوان مقاله بعدی بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفت. سپس «فرزانه آقاپور» با مقاله‌ای  تحت عنوان «کاهش واگرایی: تقابل لذت و آموزش» با تاکید بر ایدئولوژی‌های پنهان و آشکار بر مبنای نظریه جان استیونز و رابین مکلوم به بررسی رمان‌های «زیبا صدایم کن» اثر فرهاد حسن زاده، «امپراتور کوتوله سرزمین لی‌لی پوت» کاری از جمشید خانیان و «کنسرو غول» مهدی رجبی پرداخت.

وی گفت: آموزش مستقیم کام مخاطب را تلخ می‌کند و لذت کشف و شهود متن را از وی می‌برد. در مقابل آموزش پنهان با توسل به نشانه‌گذاری، نمادپردازی، ابهام و بیان تلویحی اثرگذاری بیشتری دارد و ذهن مخاطب را به بازی می‌گیرد.

او در ادامه تاکید کرد: در کتاب «امپراتور کوتوله سرزمین لی‌لی‌پوت»، تخیل نوجوان به تفسیر نمادین تجربه‌های عینی می‌رسد و یادگیری او را در کشف معنای زندگی و رویدادهای سبب می‌شود. نوجوان از این ابزار برای وسعت بخشیدن و نظام‌مند ساختن زندگی استفاده می‌کند.

وی افزود: در کتاب «کنسرو غول»، تخیل جایگاه ویژه‌ای دارد و به رسمیت شناخته می‌شود و نوجوان به مدد آن با مشکلات زندگی کنار می‌آید. در واقع تخیل در این اثر به حذف رفتارهای ضداجتماعی منجر می‌شود. در کتاب «زیبا صدایم کن» نیز مرز تخیل و واقعیت در ذهن پدر از هم می‌ریزد و این آشفتگی وضعیت نابسامان اجتماعی را بازتاب می‌دهد.

بنا به گفته آقاپور، زاویه دید هر دو رمان روای قهرمان است و روایت بی‌فاصله صورت می‌گیرد. همین منجر به هم‌حسی مخاطب و تاثیرپذیری ایدئولوژی می‌شود.

«مهناز جوکار» از دیگر سخنرانان  این همایش نیز در سخنانی با موضوع تقابل و درهم تنیدگی لذت و ایدئولوژی در رمان نوجوان ایران گفت: ایدئولوژی پنهان تاثیرگذاری عمیق‌تری بر مخاطب دارد. در برهه ادبیات کودک و نوجوان هنری یا آموزشی بودن متن همواره مورد مناقشه بوده، اما آنچه مسلم است نویسندگان نوجوان با در نظر گرفتن موقعیت سنی و نیازهای مخاطب خود می‌نویسد.

وی با اشاره به جمله‌ای از «استیونز» مبنی بر اینکه هیچ متنی فارغ از ایدئولوژی نیست گفت: به دلیل این ایدئولوژی‌ها در متن، این مسئله بارها توسط نظریه‌پردازان مطرح شده که باید خواننده را از چگونگی عمل این ایدئولوژی‌ها آگاه کنیم تا مخاطب به جای مصرف‌کننده‌ای صرف، به خواننده یا فعال بدل شود.

«سمانه نوذری» نیز با موضوع “چالش‌های فراروی مطالعه با تعامل روی مفاهیم و اهداف خواندن در ایران” که پژوهشی بر مبنای مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی بود، در مقاله‌ای گفت: مفهوم خواندن و وضعیت کتابخوانی از تعاریف سنتی خود خارج شده و خواندن را نیز نه محدود به کتاب، بلکه حاصل مجموعه منابع اطلاعاتی می‌توان در نظر گرفت. مردم اغلب دانشِ مورد نیاز خود را به طرق مختلف دریافت می‌کنند، چنانچه ایدئولوژی عصر ارتباطات این امکان را مهیا کرده که خواننده قدیم به -خواننده شنوده بیننده- تبدیل شود.

وی افزود: یعنی اگر قبلا کتاب و خواندن وسیله ارتباطی با علوم بود، امروزه ابزارهای گوناگونی برای انتقال مفاهیم وجود دارد. این رسانه‌ها پاره‌ای مزایای قدرتمند دارددن که به صورت سنتی در محیط چاپی وجود ندارد. ظهور و توسعه اینگونه قالب‌های مختلف باعث ایجاد عادت‌های خوب کتابخوانی در انسان‌ها شده است؛ چرا که دیگر دغدغه مکان، زمان، سنگینی، سبکی، جای‌گیری، …. را حل کرده‌اند.

در ابتدای نخستین پنل آموزشی “دومین همایش کودک ادبیات و لذت خواندن” که به مباحث نظری اختصاص داشت، مدیرعامل خانه کتاب نوش‌آفرین انصاری و دکتر حسین شیخ رضایی سخنرانی کردند.

انتهای  پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ