نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: قاچاق کالا و تجمل‌گرایی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند و استقلال اقتصادی کشور را به خطر می‌اندازند.

آیت الله سید احمد میرعمادی در خطبه های نمازجمعه خرم آباد با بیان اینکه سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق در کشور کشف شده، گفت: کالای قاچاق و واردات کالای غیرضرور ارز و سرمایه ملی را از کشور خارج می کند.

وی اضافه کرد: یکی از آثار تجملگرایی این است که امروز کشور در مصرف لوازم آرایشی به یکی از ۱۰ کشور اول جهان تبدیل شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان انحطاط اجتماعی، نابودی فرهنگی و اشاعه فقر، تهیدستی، عیش و نوش، فساد و تبعیض را از آثار تلخ تجملگرایی برشمرد و گفت: کسانی که کاخ نشین هستند تربیت صحیحی ندارند و اخلاق کاخ نشینی انسان را از انسانیت دور می کند.

آیت الله میرعمادی اضافه کرد: کاخ نشینان دنیا را بر آخرت ترجیح می دهند به همین دلیل در گمراهی و ذلالت به سر می برند.

وی با بیان اینکه تجملگرایی فرهنگ اصیل ما را هدف گرفته افزود: برخی بی عفتی ها نتیجه تجملگرایی هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان همچنین پشت کردن به ارزش ها و امور معنوی را یکی دیگر از نتایخ تلخ تجملگرایی عنوان کرد و افزود: کسانی که در زرق و برق دنیا گرفتار شده اند انسانیت و روحیه ایثار، جهاد و شهادت در آنها معنایی ندارد اما در مقابل صفات بخل، فساد، کینه توزی، شهوت، چشم و همچشمی، اسراف و حقه و نیرنگ در وجود آنها نهفته است.

روزنامه شهروند نیز درگزارشی جالب در این مورد آورده است:

مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۴.۵‌ درصد از درآمد سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند؛ این درحالی است که آلمانی‌ها تنها ١.۵‌ درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ١.٧‌ درصد از درآمد سالانه‌شان را برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

 روزنامه «شهروند» افزود: براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کشور، گردش مالی لوازم آرایش در ایران حدود ٢.١ میلیارد دلار است که این رقم ایران را پس از عربستان به‌عنوان بزرگترین واردکننده لوازم آرایش در خاورمیانه معرفی می‌کند.

درواقع زنان ایرانی حدود ٣ برابر بیشتر از همتایان اروپایی خود برای آرایش کردن هزینه می‌کنند. به جز این، براساس اعلام انجمن جراحان فک و صورت سالانه در ایران ٨٠ هزار جراحی زیبایی سر و صورت انجام می‌شود. البته گفته می‌شود این آمار یک رقم تقریبی و بدون احتساب سایر انواع جراحی زیبایی اعم از جراحی سینه، شکم و باسن است، زیرا در کشور سامانه آماری برای ثبت جراحی‌های زیبایی وجود ندارد.

با وجود این، سهم مردم ایران از بازار جهانی جراحی زیبایی ٠.٣‌ درصد است. این درحالی است که سهم ایرانی‌ها از بازار جهانی کتاب تنها ٠.١‌درصد است. از این گذشته سینمای ما سالانه ۴۴۵ مرتبه کمتر از آمریکا و ٨۵ بار کمتر از سینمای ژاپن درآمد دارد. این درحالی است که مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از تمام درآمد سینمای بالیوود برای آرایش خود هزینه می‌کنند.

نگاهی به گزارش بانک مرکزی از سبد هزینه خانوار نیز مصداق این ادعاست که امور فرهنگی جایگاه بسیار ناچیزی در هزینه خانوار دارد. بر این اساس، خانواده‌های ایرانی در‌ سال ٩۴ تنها حدود دو‌درصد از درآمد سالانه خود را برای تفریح و امور فرهنگی هزینه کرده‌اند که اگر بخواهیم این رقم را برای هر فرد به دست آوریم عددی حدود ١٣۵‌ هزار تومان در ‌سال به دست می‌آید. این درحالی است که سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران ۴٢٠‌ هزار تومان است. درواقع ایرانی‌ها تقریبا ٣ برابر هزینه‌ای که برای امور فرهنگی و تفریح‌شان انجام می‌دهند برای خرید لوازم آرایش هزینه می‌کنند.

هزینه آرایش زنان ایرانی

براساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم ٢.١‌ میلیارد دلاری از بازار ٧.٢ میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارش‌های این انجمن همچنین تأکید شده است نزدیک به ٧٠‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود و حدود ١۵‌ میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده لوازم آرایش به شمار می‌آیند. به این ترتیب اگر دلار ٣‌هزار تومانی را در نظر بگیریم، ایرانی‌ها سالانه حدود ٣‌ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان برای آرایش خود هزینه می‌کنند. اگر این رقم را به تعداد مصرف‌کنندگان ایرانی لوازم آرایش تقسیم کنیم، متوجه می‌شویم هر ایرانی سالانه نزدیک به ۴٢٠‌ هزار تومان از درآمد خود را صرف خرید اقلام آرایشی می‌کند.

براساس گزارش پایگاه تخصصی آمار statista آلمان، سرانه مصرف لوازم آرایش در اروپا به‌طور متوسط معادل ٩٠ یورو است. این درحالی است که این شاخص در آلمان ١۵٨ یورو، در فرانسه ١۶٠ یورو، در انگلیس ١۶١ یورو، در ایتالیا ١۵۴ یورو و در اسپانیا ١٣٧ یورو است. اگر هر یورو را معادل ۴‌هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم متوسط مصرف لوازم آرایش در اروپا حدود ٣۶٠‌هزار تومان است. بر این اساس آلمانی‌ها ۶٣٢، فرانسوی‌ها ۶۴٠، انگلیسی‌ها ۶۴۴، ایتالیایی‌ها ۶١۶ و اسپانیایی‌ها ۵۴٨‌ هزار تومان در‌ سال صرف خرید لوازم آرایش می‌کنند. صرف نظر از تفاوت قیمت لوازم آرایش در ایران و اروپا، اگر بخواهیم این سرانه را با درآمد شهروندان کشورهای مختلف مقایسه کنیم.

براساس آمار موسسه معتبر نظرسنجی گالوپ، میانگین درآمد سالانه ایرانی‌ها ٣.١‌ هزار دلار است. این در شرایطی است که میانگین درآمد سالانه آلمانی‌ها ١۴ هزار دلار، فرانسه ١٢.۵‌ هزار دلار، انگلیس ١٢.٣‌هزار دلار، ایتالیا ۶.٨‌هزار دلار و اسپانیا ٧.٢‌ هزار دلار است. این درحالی است که درآمد سالانه شهروندان ایرانی تنها ٣.١‌ هزار دلار برآورد شده است.

بر این اساس، متوسط درآمد سالانه شهروندان ایرانی معادل ٩‌ میلیون و ٣٠٠‌ هزار تومان در‌ سال برآورد شده است و با این حساب ایرانی‌ها معادل ۴,۵‌درصد از درآمد سالانه خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص می‌دهند. این درحالی است که آلمانی‌ها تنها ١.۵ درصد، فرانسوی‌ها ١.٧ درصد، انگلیسی‌ها ١.٧ درصد، ایتالیایی‌ها ٣‌ درصد و اسپانیایی‌ها ٢.۵‌ درصد از درآمد خود را به خرید لوازم آرایش اختصاص می‌دهند. با این اعداد و ارقام می‌توان گفت ایرانی‌ها تقریبا ٣ برابر آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها لوازم آرایش می‌خرند.

جراحی بینی در ایران ٧ برابر آمریکا

جراحی زیبایی در ایران گردش مالی ٢٠٠‌ میلیارد تومانی دارد و گفته می‌شود ایران و برزیل رکورددار جراحی زیبایی در جهان هستند. این در حالی است که انجمن جراحان فک و صورت با تأکید بر این‌که سیستم آماری دقیقی برای ثبت جراحی زیبایی در ایران وجود ندارد، میزان جراحی پلاستیک سر و گردن در کشور را حدود ٨٠‌ هزار مورد برآورد کرده است. این در حالی است که از سایر اعمال زیبایی نظیر جراحی سینه و شکم و… چشم‌پوشی کنیم.

براساس اعلام جامعه بین‌المللی جراحی پلاستیک ISAPS سالانه ٢٣‌میلیون جراحی زیبایی در جهان انجام می‌شود؛ درواقع ٠,٣‌درصد از جراحی‌های زیبایی جهان در ایران انجام می‌شود. این در شرایطی است که ایران سهم یک‌درصدی از جمعیت جهان را در اختیار دارد. البته جراحی زیبایی در سایر کشورهای جهان نیز پرطرفدار است. بنا به آمار جامعه بین‌المللی جراحان پلاستیک در انگلستان سالانه ۵٠‌ هزار جراحی زیبایی انجام می‌شود که جراحی زیبایی سینه، پلک و گردن جزو محبوب‌ترین جراحی‌ها در این کشور است. انجمن جراحان فک و صورت ایران تأکید می‌کند که میزان جراحی بینی در ایران ٧ برابر آمریکاست؛ اما این موضوع به معنی بی‌میلی آمریکایی‌ها به جراحی زیبایی نیست و گزارش جامعه بین‌المللی جراحی پلاستیک نشان می‌دهد آمریکا و برزیل از رکوردداران بزرگ جراحی پلاستیک در جهان به شمار می‌روند و جراحی سینه، شکم و باسن پرطرفدارترین مدل جراحی در این کشورهاست.

هزینه آرایش ایرانی‌ها بیشتر از درآمد سینمای بالیوود

حالا اگر بخواهیم با استناد به آمار پردرآمدترین بیزنس‌های ایران را شناسایی کنیم باید بگوییم فرهنگ، سینما و کتاب در ایران هیچ جایگاهی ندارند و در مقابل جراحان زیبایی و تاجران لوازم آرایش در کشور ما درآمدهای خیره‌کننده‌ای  دارند.

براساس اعلام بانک مرکزی مردم ایران در‌ سال ٩۴ تنها ٢‌ درصد از درآمد خود را به تفریح و امور فرهنگی اختصاص داده‌اند. اگر متوسط درآمد سالانه خانوار ایرانی در‌ سال ٩۴ را مطابق با اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار ایران حدود ٢٧‌ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک خانواده ایرانی به‌طور میانگین در‌ سال ۵۴٠‌ هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است که اگر این رقم را به جامعه آماری ۴ نفره برای هر خانوار، تقسیم کنیم، هر ایرانی به صورت میانگین سالانه ١٣۵‌ هزار تومان برای امور فرهنگی و تفریح خود هزینه کرده است. اگر بخواهیم این رقم را با سرانه ۴٢٠‌ هزار تومانی لوازم آرایش در ایران مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ایرانی‌ها بیشتر از ٣ برابر تفریح و امور فرهنگی برای آرایش خود هزینه می‌کنند.

همچنین اگر بخواهیم سهم ٠.٣‌ درصدی ایرانی‌ها از بازار بین‌المللی جراحی پلاستیک را با سهم ٠.١‌ درصدی مردم کشور از بازار جهانی کتاب در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم ایرانی‌ها برای ظاهرشان نسبت به مطالعه کتاب ٣ برابر سهم بیشتری از بازارهای جهانی به دست آورده‌اند و اگر بخواهیم سهم ٢.١‌ میلیارد دلاری ایرانی‌ها از بازار لوازم آرایش را در نظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت مردم ایران سالانه به اندازه گردش مالی سینمای ژاپن و بیشتر از گردش مالی بالیوود و سینمای انگلستان برای آرایش خود هزینه می‌کنند.


گفتنی ست: بازار مصرف لوازم آرایشی بهداشتی خاورمیانه در اختیار ایران است و موج عجیب استفاده از لوازم آرایشی سبب شده تا ایران در خاورمیانه دومین مصرف‌کننده لوازم آرایشی باشد. سن استفاده از لوازم آرایشی در جامعه ایران به ۱۴ سال رسیده و سالانه ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش فارس ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!

 

سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی ۳۰ درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران ۵ میلیارد دلار اعلام کرده است!

 

طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!

 

نکته جالب این است که در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها ۱۵۰ میلیون دلار است! در این بین  برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است؛ طوری که هر ساله هزاران حیوان آزمایشگاهی در اثر آزمایش مواد بهداشتی آرایشی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده و حتی در درازمدت از بین رفته‌اند!

 

واکنش‌های تند در جهان به کیفیت لوازم آرایشی سبب شده تا شرکت‌های مشهوری همچون لورل و یونیلور که از شرکت‌های مهم لوازم آرایشی هستند، اخیرا خواستار آزادی بیشتر آزمایش روی حیوانات شدند. بسیاری این درخواست‌ها را به دلیل ترس آن‌ها از واکنش مواد شیمیایی موجود بر پوست انسان می‌دانند.

بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی ام‌تی‌بی‌ ۲۹۶ عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند.

کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و این مواد پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند!

 

نکته جالبی که در کنار دیگر مسائل در مورد مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در ایران وجود دارد، سرانه مصرف بالای آن در بین دانشجوهاست. در حال حاضر سن استفاده از لوازم آرایشی در ایران به ۱۴ سالگی رسیده است.

از طرفی دیگه ابعاد روانی این ماجرا نقش مهمی در تعیین چرایی مصرف این حجم از مواد آرایشی بهداشتی در ایران دارد! دکتر سید احمد جلیلی، روان پزشک و رئیس انجمن روان پزشکان ایران تاکید دارد که از علت‌های مهم این حجم مصرف از ایران کمبود شدید اعتماد به نفس در بین برخی دختران ایرانی است. به باور این روانشناس در کشورهای اروپایی برخی ضعف‌ها در چهره پوشانده نمی‌شود اما در ایران دختران تلاش جدی برای رفع هر نقص ظاهری دارند!

همچنین برخی صاحب‌نظرها اتفاق نظر دارند که تغییر ملاک‌های ازدواج از سوی پسران و افزایش سن ازدواج دختران تاثیر جدی بر حجم مصرف لوازم آرایشی دارد! به ویژه که این موضوع به نوعی نمود بارزتری در دانشگاه‌ها پیدا کرده است! مهم‌تر اینکه این حجم استفاده از لوازم آرایشی در بین دختران دانشجوی ایرانی در مقایسه با کشورهای اروپایی که از لحاظ فرهنگی متفاوت هستند بسیار زیاد است.


 

چرا اینهمه دختر اینستاگرامی میخواهند مدل شوند./اندرمصائب دختران خوش چهره در شبکه های اجتماعی

۱-در سالهای اخیر جریانی مشکوک اقدام به جذب جوانان مشتاق و علاقمند به کار مدلینگ کرده و آنها را به هوای کسب شهرت و…
video

صحبتهای جوانی که عکسهای دختران را منتشر میکرد

جوانی که پخش‌شدن ۲۸ عکس از وی به‌همراه ۱۴ دختر در شبکه‌های اجتماعی و تلگرام وی را حسابی مشهور کرده بود، پس از بازداشتش…

مرد ثروتمند عرب با مدل ایرانی ازدواج کرد

محمد حدید یکی از عرب های ثروتمند که ۶۷ سال سن دارد در سال ۲۰۱۴ در ازدواج سوم اش با شیوا صفایی همسر ایرانی…

 

ثروتمندترین افراد جهان در سال ۲۰۱۶

نشریه فوربس لیست سالیانه میلیاردهای جهان را منتشر کرد و به روال قبل این بار نیز بیل گیتس، مؤسس شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت، ثروتمندترین مرد…

زندگی به سبک ثروتمندان تهرانی + تصاویر

سبک زندگی فوق‌العاده لوکسی که در گوشه و کنار شهر شلوغ تهران در جریان است شاید شما را هم مثل ما متعجب کند. با…

ثروتمند‌ترین افراد جهان در سال ۲۰۱۶

مجله فوربز فهرست ثروتمند ترین افراد جهان را منتشر کرد. در این فهرست اسامی ۱۸۱۰ میلیاردر آورده شده که در مقایسه با سال گذشته…

مدلهای ثروتمند

مدآنلاین: سپیده جلالی – امسال نیز، فوربز، دست به طبقه‌بندی مدل‌های مختلف بر اساس دستمزدشان زده است. فوربز برای انجام این ک

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ