پیشنهاداتی به مدیران تئاتری غرب آسیا

2

شفیعی و مرادخانی

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه نشست مدیران تئاتری غرب آسیا می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، گفت: ایجاد مرکز بین‌المللی تئاتر کشورهای اسلامی یک ضرورت است تا بتوانیم آثار ممتاز هنرمندان و اساتید کشورهای منطقه را در آن، داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، علی مرادخانی که صبح ۱۰ آبان‌ماه در نشست مدیران هنرهای نمایشی کشورهای غرب آسیا حضور داشت، بیان کرد: با برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌توانیم به شناختی اساسی از تئاتر کشورهای منطقه دست یابیم چرا که به نظر می‌رسد تئاتر یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا معرفت عمومی جامعه و از این منظر هنر قابل احترامی است.

پیشنهاد گسترش رابطه فرهنگی کشورهای غرب آسیا

او افزود: به ‌واسطه هنرهای مختلف می‌توان بیشتر به تئاتر پرداخت. در سیاست‌های کلی هنر، زمینه‌های مختلف هنری از جمله تئاتر را در دو بخش بررسی می‌کنیم که یکی حوزه‌ی دیپلماسی فرهنگی و دیگری حوزه‌ی اقتصاد هنر است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای خیلی مهم ما این است که می‌توانیم با گفت‌گو جوامعی که ضعیف هستند و کمتر می‌توانند با یکدیگر دیالوگ برقرار کنند را از طریق تئاتر به یکدیگر نزدیک کنیم تا به هم‌زیستی برسند و در تجربه‌های متفاوتی همچون جشنواره تئاتر فجر توانسته‌ایم با مهمانان کشورهای مختلف به تجربه‌ای اساسی‌تر برسیم.

مرادخانی با تاکید براینکه این نشست مدیران تئاتر است پس می‌تواند اتفاق‌هایی خوبی را رقم بزند چون تئاتر به دلیل آنکه می‌تواند واقعیت زندگی را بیان کند، همواره ابزاری برای درمانگری اجتماعی است، به ملاقات خود با مدیران تئاتری سوریه و لبنان اشاره و اظهار کرد:  جوامع انسانی هر لحظه از منظرهای مختلف مورد تهدید هستند. این تئاتر است که می‌تواند به داد جوامع انسانی برسد. هجوم فرهنگی از سوی کشورهایی که فرهنگ ما را نمی‌شناسند و از طرفی اصرار بر تحمیل فرهنگ خود بر ما دارند، این رسالت را ایجاد می‌کند که با اتکا به داشته‌های خودمان و معرفت عمومی جوامع خود حرکت‌هایی را در قالب تئاتر انجام دهیم که می‌تواند زندگی‌ساز باشد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اعلام این نکته که تئاتر به‌عنوان دست‌مایه سایر هنرها شناخته می‌شود، گفت: تئاتر یکی از هنرهایی است که با هنرهای دیگر تلفیق می‌شود؛ نمایش‌های خوب، به سینما هم می‌روند، تئاتر موزیکال با موسیقی همراه است و در کنار آن حضور دارد. باید در حوزه تئاتر کارهای زیادی انجام شود. پیشنهاد می‌کنم به فکر گسترش رابطه کشورهای غرب آسیا در حوزه فرهنگی باشیم و این اقدام را از تئاتر آغاز کنیم. امیدوارم به راهکاری برسیم که این نوع نشست‌ها ادامه یابد و تبادل بیشتری در حوزه تئاتر داشته باشیم

مرادخانی در پایان تاکید کرد: ایجاد مرکز بین‌المللی تئاتر کشورهای اسلامی یک ضرورت است تا بتوانیم آثار ممتاز هنرمندان و اساتید کشورهای منطقه را در آن، داشته باشیم و گفت‌وگوهای مدیران حاضر در نشست، به گفتمانی اساسی در حوزه‌ی تئاتر تبدیل شود.

توسعه تئاتر راهگشای توسعه‌ روابط دیگر فرهنگی و اجتماعی

در بخش دیگری از این نشست، مهدی شفیعی ـ مدیرکل هنرهای نماشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ هم در سخنانی از تئاتر ایران و مشترکات فرهنگی میان ایران و کشورهای غرب آسیا گفت و تقویت ارتباطات فرهنگی وایجاد ساختار تولیدات مشترک تئاتر از طریق هنرهای نمایشی را دستور کار نشست دانست.

وی بیان کرد: این حضور و کوشش نشانه مهمی از اهتمام کشورهای حاضر جهت پیمودن راهی فرهنگی برای ارتباطی موثر و بهره گرفتن از توان و قدرت هنر در ساختن دنیایی بهتر است. زیر چتر هنر و با امکانات بی‌نظیر موجود دنیای گران‌قدر تئاتر امکان سخن گفتن درباره ارزش‌های انسان‌ساز و بهبود بخشیدن به دنیای امروز و فردا فراهم می‌شود. امروزه و در شرایط پرمخاطره جهان و منطقه و آلوده شدن جهان با هراس جنگ و کشتار منطق هنر باید در برابر خشونت و فقدان احساس و عقلانیت بایستد.

 شفیعی با بیان اینکه توسعه تئاتر راهگشای توسعه‌ روابط دیگر فرهنگی و اجتماعی دیگر است، گفت: گسترش روابط از راه تئاتر چه در داخل و چه در خارج کشور برای ما راه توسعه ارتباط بینافرهنگی و بین‌المللی را می‌گشاید. روشن است که گفت‌وگو در چهارچوب روابط فرهنگی همواره بهترین امکان برای نزدیک کردن ملت‌ها و حل‌ و فصل مسائلی است که تفاوت‌ها و تناقض‌های ناشی از منافع، روابط و رفتار انسانی پدید می‌آورد.

وی افزود: مرزهای سیاسی محدوده‌های معینی هستند که جداسازی کشورها را در نقشه جهان ممکن و عرصه‌های تأمین منافع اقتصادی و سیاسی کشورها را تعیین می‌کنند، اما کوشش هنرمندان در جهان هنر نشان داده است که علیرغم تمایز و یگانگی هر فرهنگ ملی، هنرمندان توانسته‌اند بر فراز مرزهای سیاسی بایستند و امکان گفت‌وگو و تبادل ارزش‌های انسانی را برای همه ملت‌ها فراهم کنند و فارغ از همه خواسته‌های سیاسی و تمایزها و تفاوت‌ها در منافع، بر شباهت‌های بسیار و اشتراکات ارزشمند انسانی میان ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون تأکید می‌کنند.

او تاکید کرد:  تئاتر به‌عنوان یک میراث جهانی و با قدمتی کهن به زبان مشترک انسان‌ها تبدیل ‌شده و در جهان امروز یکی از موثرترین امکانات برای گفت‌وگوی فرهنگی میان ملت‌ها است. تئاتر، جهانی بر مبنای گفت‌وگو می‌سازد و دریچه‌های متنوعی را برای نگریستن به ماهیت زندگی و جهان انسان‌ها در جغرافیاهای متنوع اجتماعی و فرهنگی می‌گشاید

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه به تشریح تاریخ تئاتر ایران پرداخت و با اشاره به قدمت دیرینه هنر نمایش در تاریخ چند هزار ساله تمدن ایران گفت: در میان این گونه‌های متنوع می‌توان به تعزیه اشاره کرد که برای مهم‌ترین هنرمندان و پژوهشگران تئاتر جهان به‌عنوان یک هنر غنی شناخته شده است.علاوه بر این سنت قوی نمایش‌های سنتی، اما بیش از یک قرن است که تئاتر ایران شیوه‌های مدرن را در نمایشنامه‌نویسی و اجرا تجربه می‌کند و برای قرار گرفتن در افق جهانی و کسب کیفیت مطلوب بیان نمایشی، سالیانی است که در ایران نظام آموزشی دانشگاهی و آکادمیک وجود دارد و در حال حاضر بخش عمده‌ای از هنرمندان مولد تئاتر در ایران دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند.

شفیعی با اشاره به حضور بین‌المللی آثار تئاتری و حضور جدی و موفقیت هنرمندان تئاتری ایرانی در فستیوال‌ها و رویدادهای تئاتری بین‌المللی ادامه داد: وجود نهادهای تئاتری و فستیوال‌های بین‌المللی چندگانه‌ای که امروز در خلال این نشست معرفی خواهد شد، به همراه نسل‌های حرفه‌ای باسابقه تئاتر و نسل جوان و پرشور تحصیلکرده، ملاک‌های مهم نمایانگر تئاتر رو به توسعه ایران به شمار می‌روند.

 او گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه در مسیر توسعه دیپلماسی فرهنگی، با اندیشه ایجاد یک شبکه ارتباطی و تبادلی هنر تئاتر میان کشورهای منطقه، ابتکار ایجاد همگرایی میان نهادهای دولتی و هنرمندان تولیدکننده تئاتر را مدنظر قرار داده و با پیشنهاد گردهمایی مدیران کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا شرایط را برای گفت‌وگو درباره ایجاد یک جامعه تئاتری بزرگ‌تر و جستجوی امکاناتی تازه برای خلق تشکلی بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کرده است بنابراین نشست کنونی، مرکز هنرهای نمایشی ایران علاوه بر معرفی توانایی و ویژگی هنر تئاتر ایران، بنیان گذاری این شبکه ارتباطی را در قالب یک تشکل و یا نهاد بین‌المللی و منطقه‌ای پیشنهاد می‌دهد.

تدارک برنامه‌ای ویژه برای جشنواره تئاتر فجر ۳۶

وی در ادامه افزود: در سالیان گذشته مرکز هنرهای نمایشی جمهوری اسلامی ایران در جریان فستیوال‌های بین‌المللی که برگزار کرده همواره پذیرای اجراهای تئاتری از کشورهای منطقه بوده است، اما اکنون به‌صورت ویژه تصمیم دارد تا در سال ۲۰۱۸ و در بخش تئاتر مللِ سی و ششمین دوره از فستیوال بین‌المللی تئاتر فجر، به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فستیوال تئاتری ایران، showcase  آثار منتخب تئاتر کشورهای منطقه را برگزار کند و با میزبانی از هنرمندان و متخصصان هنرهای نمایشی، در جریان این رویداد با برگزاری نشست‌های تخصصی، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی فضای مناسبی را برای تبادل دانش و تجارب هنری ایجاد و فرصت آشنایی بیشتر هنرمندان را از ویژگی‌های فکری و هنری و وضعیت و ساختار تولید تئاتر در کشورهای منطقه فراهم کند. این امر نشانگر اهتمام جدی و پیش‌قدم شدن ایران برای تحقق این همگرای تئاتری و ایجاد تشکل یادشده برای همکاری متقابل در منطقه است.

اعلام آمادگی وزارت علوم برای تعامل در زمینه تئاتر دانشگاهی با دیگر کشورها

در این نشست همچنین سید ضیا هاشمی ـ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ـ در سخنانی از لزوم تولید نمایشنامه با موضوع حماسه عاشورا و دوران دفاع مقدس سخن گفت و اعلام کرد: وزارت علوم آماده همکاری و تعامل در زمینه تئاتر دانشگاهی با دیگر کشورها است.

او با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از سال ۱۳۷۶ به‌عنوان یکی از بخش‌های شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر متولد شد، افزود: از سال ۷۹ و همزمان با برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر، دوره چهارم جشنواره تئاتر دانشگاهی در بولتن جشنواره تئاتر فجر توضیح داده شد و این جشنواره دبیر خود را شناخت. از آن زمان جشنواره تئاتر دانشگاهی به‌صورت مستقل برگزار می‌شود و سال ۱۳۸۰ و هم‌زمان با پنجمین دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی، برای نخستین‌بار مهمانانی از چند کشور خارجی حضور یافتند و با دانشجویان ایرانی به رقابت پرداختند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۱ جشنواره تئاتر دانشگاهی از جشنواره تئاتر فجر جدا شد و از آن زمان تاکنون این جشنواره با هویتی مستقل به کار خود ادامه می‌دهد، ادامه داد: جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با حضور دانشجویان خلاق و مستعد و نیز دانشگاهیان ابزاری موثر برای برقراری ارتباط در گستره ملی و حتی فراتر از آن است.

او خاطرنشان کرد: در اینجا آمادگی وزارت علوم را برای همکاری و تعامل با مهمانان در زمینه تئاتر دانشگاهی را اعلام می‌کنم و امیدوارم این نشست زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر و هم‌افزایی فعالان حوزه تئاتر در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان باشد. البته توجه به دو محور را هم ضروری می‌دانم. نخست اینکه پیوند تئاتر و مخاطبان سنتی این هنر را افزایش دهیم و تجربه‌های موفقی همچون تئاتر حوزه دفاع مقدس و حماسه عاشورا را تکرار کنیم. همچنین باید در این حوزه متونی را منطبق با فرهنگ و ارزش‌های خودمان تولید کنیم.

تاکید بر تقویت ارتباطات رسمی از طریق هنر نمایش

سید محمد حسین هاشمی‌ ـ معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ نیز در نخستین نشست مدیران هنرهای نمایشی غرب آسیا تاکید کرد: در حوزه بین‌الملل از امکان و ظرفیت‌های هنرنمایش و دیگر هنرها بسیار استفاده  و تقویت ارتباطات رسمی و مناسبات بین‌المللی از طریق هنر نمایش تسهیل می شود.

او گفت: من متخصص حوزه تئاتر نیستم بلکه یکی از فعالان حوزه امور بین‌الملل هستم، اما در این حوزه از امکان و ظرفیت‌های هنرنمایش و دیگر هنرها بسیار استفاده می‌شود. تقویت ارتباطات  رسمی و مناسبات بین‌المللی از طریق هنر نمایش تسهیل می‌شود.

وی افزود: تمام پیشرفت‌های ایران در حوزه فرهنگ و هنر با هنردوستی مقامات ایرانی ارتباط مستقیم پیدا می‌کند زیرا هنرزبان ارتباطی میان تمامی انسان‌ها است

هاشمی در ادامه نشست، از نمایندگان سه کشور پاکستان، افغانستان و آذربایجان عذرخواهی کرد و با توجه به اینکه زبان عربی در نشست، زبان بیشتر مهمانان بود صحبت‌های خود را به زبان عربی ایراد کرد که ترجمه همزمان به فارسی، انگلیسی و  ترکی هم انجام شد.

وی درسخنان خود با ارایه دیدگاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  به اهمیت تقویت ارتباطات فرهنگی با کشورها همسایه بر تلاش این نهاد در برقراری روابط پایدار با مراکز و نهاد های فرهنگی هنری دیگر کشورها تاکید کرد.

مدیران تئاتر غرب آسیا به تماشای «آخرین انار دنیا» نشستند

براساس این گزارش، شامگاه نهم آبان‌ماه، مدیران تئاتری غرب آسیا به تماشای نمایش «آخرین انار دنیا» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی هم نشستند.

مدیران تئاتر غرب آسیا از کشورهای لبنان، الجزایر،گرجستان، عمان، قطر، سوریه، روسیه، تونس، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و عراق، شب گذشته در سالن سایه مجموعه تئاترشهر همراه با مهدی شفیعی ـ مدیر مرکز هنرهای نمایشی ـ و پیمان شریعتی ـ مدیر مجموعه تئاترشهر ـ این نمایش را دیدند که علی‌قسمت لالایف ـ رییس مجموعه نمایش‌های موزیکال جمهوری آذربایجان ـ در پایان اجرا گفت: امشب یک نمایش فوق‌العاده دیدم. تک‌تک بازی‌ها به اندازه یک نمایش کامل، خوب و حرفه‌ای و فوق‌العاده بودند.کارگردانی نمایش عالی و بی‌نظیر بود.

وی همچنین افزود: سه نفری که موسیقی نمایش را اجرا می‌کردند، به اندازه یک گروه ارکستر موسیقی شاهکار و فوق‌العاده بودند.گروه اجرایی نمایش، دنیای تصویری و فانتزی تماشایی و ستایش‌برانگیزی را خلق کرد و ما خوشحال می‌شویم اگر این گروه برای اجرای نمایش خود به کشور ما بیاید.

انتهای پیام

منبع :ایسنا

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ