ساعات خواب مناسب کودکان

2

فرزند شما به چه مقدار خواب احتیاج دارد؟ این موضوع برای هر کودکی متفاوت است. برخی از نوزادان به ۲ ساعت بیشتر یا کمتر نسبت به نوزادان دیگر به خواب نیازمند هستند. برخی از کودکان نوپا و بزرگ تر به همان اندازه به یک ساعت بیشتر یا کمتر از همسالان خود به خواب احتیاج دارند.

ساعات خواب مناسب کودکان,خواب,خواب کودکان,کودکان چقدر باید بخوابند

بچه های ۵ تا ۷ ساله حدود یازده ساعت به خواب احتیاج دارند

 

کودک ۳ تا ۵ ساله حدود دوازده ساعت می خوابد. برخی از بچه ها تا ۳٫۵ سالگی ممکن است در روز یکبار آن هم بعد از ظهر ، خواب کوتاه نیم ساعته تا یک ساعته را داشته باشند ولی معمولا بعد از ۳٫۵ سالگی بچه ها تمایلی به خوابیدن نخواهند داشت.
بچه های ۵ تا ۷ ساله حدود یازده ساعت به خواب احتیاج دارند و تقریبا ۲۰% این خواب در منطقه ی حرکت تند چشم است که به عنوان (REM: Rapid Eye Movement ) آن را میشناسیم که در این ایام معمولا دیدن رویا اتفاق می افتد.
کودکان با خوابیدن مسئله دارند. یعنی تقریبا در این سن و سال تمایلی به خوابیدن ندارند. از خوابیدن وحشت دارند و علتش این است که خواب می بینند و این خواب ها آن ها را اذیت می کند.
نگرانی دیگرشان این است که هنگام خوابِ آنها ، اتفاقاتی بیفتد که آنها از آن بی خبر هستند ( چه خوب و چه بد). مخصوصا نگران موضوع ها و مطالب دیگری هم ، در ذهنشان هستند ؛ تا آن جایی که ممکن است به بهانه گیری های مختلف ، مایل نباشند که بخوابند.

 

نکته :
پدر و مادر تقریبا نزدیک به یک ساعت قبل از وقتِ خوابِ مناسبِ بچه ها ، باید خانه را آرام کنند و این فرصت را بدهند که آهسته آهسته بدون فشار و تحمیلی ، آن چه را که به عنوان مراسم قبل از خواب هست ( شستن دندان ها ، یا مسواک زدن ، یا رفتن به دستشویی ،و یا تغییر لباس ، و یا خواندن و شنیدن موسیقی ، و یا گفت و گو با پدر و مادر ، که لازمه ی این مراسم هست )، بچه ها آن را آغاز کنند.
نه این که وقتی که زمان خواب بچه ها فرا می رسد ، حالا با سرعت و فشاری ، از آنها بخواهیم که کارها را هر چه زودتر انجام داده و به موقع بخوابند!.
در عین حال محیط خانه باید آرام باشد ؛ به این معنا که رادیو و تلویزیون ، برای فردی نباید روشن باشد. زیرا اگر بچه ها احساس کنند که هم چنان بیداری ادامه دارد ، آن ها مایل به خوابیدن نخواهند بود.

بی خوابی در کودکان,علت بی خوابی کودک

پدر و مادر، یک ساعت قبل از وقت خواب بچه ها ، باید خانه را آرام کنند
به هر حال گفت و گوی با بچه ها ، خواندن کتاب برای آنها جزو موارد اصلی و اساسی خواهد بود.

کودک ۴ ساله معمولا علاقه مند است که به تختخواب و رختخواب خودش برود. این احساس مالکیت خوشبختانه در این سن پیدا میشود و ما باید از آن استفاده کنیم ؛ و تقریبا دیگر بعد از آن ، به بچه ها فرصت بازگشت و برگشت به اتاق خودمان و یا تختخوابمان را ندهیم.
و از این بابت خاطر آسوده کنیم تا مشکلاتی که مخصوصا بین ۴ تا ۶ سالگی از نظر جنسی برای آنها وجود دارد ، گرفتاری هایی را در این زمینه برای آنها فراهم نمی کند.
نکته :
اگر بچه ها در این سن و سال به اتاق شما آمدند ، بهترین کار این است که یکی از شما پدر یا مادر ، به اتاق بچه برگردید ، و او را به خوابیدن تشویق کنید. مدتی در آنجا بمانید.
میتوانید روی زمین کمی بنشینید. اگر بچه احتیاج به امنیت و آرامش بیشتری دارد ، در آنجا رختخواب و تختخوابی داشته باشید و در آنجا استراحت کنید و بعد از این که خاطر او آسوده شد ، که شما هستید و چند دقیقه ای از خوابش گذشت ، و وارد مرحله ی خواب عمیق یا نیمه عمیق تری شد ، میتوانید به اتاق خودتان برگردید.
آنچه که از این سن و سال به بعد اهمیت دارد این است که ، اگر اتاق و رختخواب پدر و مادر جدا از بچه ها است ، نباید محلی برای رفت و آمد بچه ها بشود و یکی از پدر و مادر ، که هم بچه ها توجه بیشتری به او دارند و یا از او حرف شنوی دارند و هم بچه ها آرامش و امنیت بیشتری می دهد ، باید این وظیفه را انجام دهند.


چند توصیه مهم

 

 

 

 

نقاشی کردن خواب ها: هرگاه خواب ترسناکی کودک شما را اذیت می کند از او بخواهید آنچه را که در خواب دیده نقاشی کند. سپس بگذارید تمام چیزهایی را که در نقاشی اش کشیده برای شما توضیح دهد. پای حرف های کودکتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناکی که در خواب دیده است دقیقاً توضیح دهد. با این روش به تدریج تلخی آن خواب را از او بگیرید. وقتی کودک در روشنایی روز خواب ِ بد خود را تعریف می کند وحشت و هراس آن کابوس رنگ می بازد و از بین می رود. همچنین کودک می تواند خواب های قشنگ خود را هم نقاشی کند. به کمک ترسیم خواب های قشنگ، بچه می تواند خواب خود را بسط دهد و شما هم بدین ترتیب می توانید از روی این رؤیاهای زیبا در شب های آینده قصه های خوبی برای او نقل کنید.
شمردن گوسفندان: صداها یا تصاویر ذهنی ای که به صورت یکنواخت در ذهن مرور می شوند تأثیر خواب آور دارند. شما می توانید برای کودکتان از روش معروفِ شمردن گوسفندان استفاده کنید. لازم نیست که فرزند شما حتما گوسفندانی را تصور کند که در ذهن خود به آنها اجازه عبور می دهد. از طرفی نباید آنها را بشمارد چون این به معنی تلاش و زحمتی است که کودک شما را مجبور به بیدار ماندن می کند. به فرزندتان بگویید بره های ناز، بچه گربه ها یا پروانه های رنگارنگ را تجسم کند که در صفی طولانی سلانه سلانه از مقابل چشمان او عبور می کنند.

پرخوری نکردن: پرخوری کمی قبل از خواب می تواند منجر به مشکلات فراوانی در خوابیدن به خصوص در نیمه شب شود.

بهتر است که کودک حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه دیگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نیزبه اندازه کافی آب بخورد، همچنین به دستشویی برود تا نیمه شب مجبور نباشد به این خاطر دوباره از خواب برخیزد.

انتخاب رنگ مناسب: رنگ ها بر روان و سلامتی انسان ها تأثیر بسزایی دارند. در انتخاب رنگ ملافه و روبالشی کودک این نکته را حتماً در نظر داشته باشید. اصولاً در این مورد نباید از رنگ های محرک و تند استفاده کرد . رنگ های بسیار تیره، قهوه ای، مشکی، آبی تیره بیشتر تأثیر ترسناک و وحشت انگیز دارند و در کودک ایجاد خوف می کنند. کوچولوها از ملافه ها و روبالشی هایی که طرح های گل و اسباب بازی یا حیوانات با نمک و کارتونی روی آ نها حک شده باشد، بسیار خوششان می آید. بچه های پیش دبستانی هم نسبت به رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب کودک را از وجود اشیای با رنگهای تند و براق و درخشان خلوت کنید. یک محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با آرامش، می تواند بهترین موقعیت برای خواب کودک باشد.

ایجاد مزاحمت برای بچه:نه تنها احساس آرامش و راحتی، بلکه احساس ناامنی نیز به کودک انتقال می یابد. سعی نکنید در هنگام خواب تندتند به بچه سر بزنید. این کار سبب مزاحمت برای کودک می شود و او فکرمی کند که شما از دستش ناراحت یا عصبانی هستید و در نتیجه مرتب از خواب بیدار می شود.

 

 

10 توصیه برای بهتر خوابیدن کودکان

 

دما و رطوبت مناسب : دما و رطوبت اتاق نقش مهمی در خوب خوابیدن دارند. در زمستان ها اتاق خواب بچه ها را بیش از حد گرم و هوای آن را خیلی خشک نکنید. چند ساعت قبل از خواب، شوفاژ یا بخاری را خاموش و هوای اتاق را تهویه کنید. دمای اتاق در طول زمان خواب نباید از ۱۸ درجه سانتیگراد تجاوز کند. در طول شب نیز به اندازه کافی به فکر تهویه هوای اتاق باشید. گوشه پنجره یا در اتاق را باز بگذارید که همیشه هوای تازه در داخل جریان داشته باشد. همچنین در مواقع فوری قرار دادن دستمال مرطوبی روی شوفاژ یا کتری آب روی بخاری نیز به ازبین بردن سریع خشکی هوا کمک می کند.
خواباندن کودک در رختخواب خودش : کودک را حتماً در رختخواب خودش بخوابانید. در مواردی که بچه مریض می شود یا به خاطر یک کابوس ترسناک نیمه شب از خواب می پرد و دیگر خوابش نمی بَرد می توانید او را استثنائاً پیش خودتان بخوابانید.

تغذیه سالم : تغذیه سالم می تواند تأثیر بسزایی در خواب راحت او داشته باشد. کمبود آهن در بدن می تواند در بدخوابی کودک مؤثر باشد .از آنجایی که کودک در سنین رشد قرار دارد برنامه غذایی فرزندتان را باید طوری تنظیم کنید که ویتامین ها و مواد معدنی به میزان کافی در آن موجود باشد. برای این منظور می توانید از گوشت، سبزی، میوه یا حبوباتی چون نخود و لوبیا که سرشار از آهن هستند استفاده کنید. اما گوشت و ماهی بهتر است، چون آهن موجود در آن سریع تر و آسان تر جذب بدن می شود.

خوابیدن در وقت مناسب : هنگام نزدیک شدن وقت خواب، به آرامی به کودک بگویید بازی دیگر بس است و باید زودتر به رختخوابش برود.سپس دستش را بگیرید و او را در مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و عروسکش همراهی کنید. و در نهایت، قبل از خواب برایش قصه بگویید.


 

جدول زمان بندی زیر میزان خواب به طور متوسط و چگونگی تغییر الگو های خواب و چرت زدن به میزان مورد نیاز برای رشد کودکان را نشان می دهد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: نوزاد، نوپا، پیش دبستانی، کودک.

نوزاد

  • نوزاد تازه متولد شده حدود ده ساعت و نیم تا هجده ساعت در طول شبانه روز به خواب احتیاج دارد. هیچ الگوی خاصی برای خواب خود ندارد و تنها چند دقیقه بعد از چندین ساعت خواب، برای تعویض پوشک و خوردن شیر بیدار می ماند.
  • یک ماهگی حدود ده ساعت و نیم تا هجده ساعت خواب در طول شبانه روز با این تفاوت که تا حدی فرق میان روز و شب را تشخیص می دهد. اکثر طول شب را با چشمان بسته می گذراند و هنوز میزان زیادی از روز را می خوابد.
  • دو ماهگی حدود ده ساعت و نیم تا هجده ساعت خواب در شبانه روز نیاز به خواب دارد. اگر چه هوشیاری و روابط اجتماعی اش بیشتر شده است. اکثر بچه ها ۲ تا ۴ بار یا حتی بیشتر در طول روز چرت می زنند. احتمالا یک بار نیمه شب جهت تغذیه از خواب بیدار شود.
  • سه ماهگی نیاز خواب او حدود ده ساعت و نیم تا شانزده ساعت و نیم در شبانه روز می باشد. برخی از کودکان در این سن می توانند ۶ تا ۸ ساعت متوالی در شب بخوابند و اغلب ۲ تا ۳ بار در روز چرت می زنند.
  • شش ماهگی حدود سیزده و نیم تا چهارده و نیم ساعت در شبانه روز به خواب احتیاج دارد. کودکان به طور معمول حدود ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می خوابند. چرت زدن آن ها در طول روز تبدیل به یکی در صبح و دیگری در بعد از ظهر می شود، هر چند هنوز برخی از کودکان ۳ یا ۴ بار در روز چرت می زنند.
  • نه ماهگی در حدود سیزده تا چهارده ساعت از کل شبانه روز را به خواب احتیاج دارد. تقریبا سه چهارم نوزادان بین نیمه شب تا ساعت ۵ صبح را می خوابند، برخی دیگر تمام شب را به طور متوالی حدود ۱۰ الی ۱۱ ساعت را می خوابند. به احتمال زیاد کودک شما دو چرت در روز، یکی صبح و دیگری در بعد از ظهر داشته باشد. هم چنین ممکن است مشکل به خواب رفتن و یا پریدن از خواب به علت ترس از جدایی داشته باشد.

نوپا

  • دوازده ماهگی نیاز کودک به خواب حدود دوازده و نیم تا چهارده ساعت خواب در شبانه روز است. خواب او در هنگام شب هم چنان ۱۰ تا ۱۱ ساعت است و دو وعده چرت در روز، البته با مدت زمانی کوتاه تر دارد.
  • هجده ماهگی خواب کودک حدود دوازده و نیم تا سیزده و نیم ساعت رسیده است. احتمالا چرت زدن در هنگام صبح او از بین رفته و تا چند سال آینده بعد از ظهر ها می خوابد. اکثر بچه ها در این سن هنوز هم ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شب می خوابند.

پیش دبستانی

  • دو سالگی در حدود دوازده و نیم تا سیزده ساعت در کل شبانه روز می خوابد. چرت زدن های بعد از ظهر و حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب در شب هم چنان ادامه دارد. ممکن است در این سن با مشکلاتی نظیر مقاومت در مقابل خوابیدن و بیرون آمدن از تخت برای کودک تازه به راه افتاده مواجه گردید.
  • سه سالگی حدود دوازده تا سیزده ساعت در طول شبانه روز می خوابند. کودک پیش دبستانی شما ممکن است در این سن هنوز یک چرت در بعد از ظهر داشته باشد و برخی از آن ها این چرت را نیز حذف می کنند. اکثر کودکان سعی می کنند کمی بیشتر در شب بخوابند. اکثر آن ها در سن سه سالگی به تخت بزرگ تری منتقل می گردند.

نکته: در دو سالگی اکثر کودکان زمان بیداری شان نسبت به خواب آن ها بیشتر است.

کودک

  • چهار و پنج سالگی خواب کودکان در این سن در حدود یازده تا دوازده ساعت در کل شبانه روز می رسد. بعضی از کودکان کل این زمان را در شب می خوابند و برخی دیگر حدود یک تا دو ساعت در بعد از ظهر چرت می زنند. کودکانی که به مهد کودک می روند یا فعالیت غیر منتظره ای در طول روز موجب خستگی آن ها می شود، زود تر از معمول به رختخواب می روند.
  • شش سالگی حدود ده تا یازده و نیم ساعت در شب می خوابند. در این سن چرت زدن در طول روز به ندرت پیش می آید. ترس های شبانه برخی از کودکان شروع می شود و این موضوع می تواند باعث مشکلاتی برای سخت به تخت رفتن در هنگام خواب ایجاد کند.
  • هفت تا هشت سالگی حدود نه ساعت و نیم تا یازده ساعت و نیم به خواب احتیاج دارند. اکثر کودکان این زمان را به خواب شبانه اختصاص می دهند.

منبع : کتاب پرورش ، تعلیم و تربیت ۳ تا ۷ سالگی/دانشنامه فرزند

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ