فروشگاه اینترنتی بازی هوش

 
چرا هنگامی که بیدار می شوید سرحال نیستید؟

چرا هنگامی که بیدار می شوید سرحال نیستید؟

5

 

ساعت زنگ می خورد و شما بیدار می شوید ولی هنوز خواب آلود هستید.چرا؟

راه های زیادی وجود دارد که این مسئله را توضیح می دهد.

پاسخ نوروبیولوژیکی (عصب شناسی)
چند ساعت قبل اینکه بیدار شوید، شما در مرحله ی رم خواب بوده اید و رویا می دیدید. مغز شما در طول رویاپردازی بسیار فعال بوده و مقدار زیادی انرژی مولکول آ ت پ را مصرف می کند. “آ” در این مولکول، آدنوزیناست. تولید و ترشح آدنوزین در مغز به فعاایت متابولیکی شما در خواب مربوط می شود و یک ارتباط مستقیم بین افزایش میزان آدنوزین و افزایش خواب آلودگی شما وجود دارد. چرا؟ آدنوزین یک انتقال دهنده ی عصبی است که از فعالیت عصب هایی که وظیفه ی هوشیاری شما را دارند، جلوگیری می کند. خواب آلودگی به دلیل تجمع آدنوزین در مغزدر هنگام رویا بینی است.

دیر خوابیدن در شب
افرادی هستند که شب ها بیدار می مانند و روز بعد تا بعد از ظهر و یا عصر می خوابند. افرادی که در عصر بیدار می شوند از کیفیت خواب کمتری برخوردار هستند و عموما دچارمشکلاتی همانند عدم توانایی انجام کار در روز، و اضطراب ناشی از بدخوابی می شوند. به علاوه دیر خوابیدن با کاهش عملکرد هیپوکامپ در جوانان همراه است. افت هیپوکامپ باعث ایجاد اختلال در یادگیری و مشکلات حافظه می شود.

گرسنه به خواب رفتن
مواد غذایی که قبل از خواب مصرف می کنید می تواند کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف مواد قندی می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد. افزایش قند خون باعث افزایش فعالیت عصب های ایجادکننده ی خواب می شود. این اعصاب موجود در مغز زمانی که وجود قند را در خون احساس کنند، فورا حس خواب آلودگی را به شما القا می کنند. پس دلیل چرت زدن بعد از یک وعده ی غذایی سنگین همین مسئله است. با افزایش سن، در ریتم خواب نرمال اختلال ایجاد شده و میزان خواب روزانه افزایش می یابد.

نداشتن خواب کافی
دانشمندان عقیده دارند که بدن ما به ۶ تا ۸ ساعت خواب در شب نیاز دارد. نداشتن خواب کافی باعث می شود تا خشم شما در روز بیشتر شده و همچنین باعث می شود تا  بر خاطرات و احساسات منفی تمرکز کنید. ناپایداری احساسی عموما به دلیل نقص در عملکرد لب های پیشانی هستند. همچنین نداشتن خواب کافی ، دنبال کردن یک بحث و تمرکز بر آن را به شدت دشوارمی سازد. کمبود خواب می تواند باعث آسیب به حافظه شود و ایجاد توهم کند.

این مسئله همچنین می تواند دلیل مشکلاتی همچون اختلالات سیستم ایمنی، سرطان، مشکلات متابولیکی و افسردگی باشد.

برخی از تحقیقات اخیر گزارش کرده اند که خواب مغز را تصفیه می کند و پروتئین های سمی که باعث ایجاد زوال عقل در سنین بالا می شوند را کاهش می دهد.

 

نویسنده: گری ال ونک Gary L.Wenk

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ