دانستنی های واجب برای شروع یک کسب و کار

0

برای دست یابی به طلای موفقیت در هر کسب و کاری، باید بتوانید نسبت به سایر افراد متفاوت فکر کنید. ماهیت اصلی کسب و کارتان چیست؟ چه راه کار هایی برای افزایش سود رسانی آن در نظر دارید؟ همان طور که گفتیم برای پاسخ دهی مناسب به تمام سوال هایی که در ارتباط با کسب و کار خود در ذهن دارید باید متفاوت اندیشیدن را بیاموزید. در ادامه مطلب به ارائه روش هایی برای نیل به این هدف مهم و ارزشمند خواهیم پرداخت.

به آینده فکر کنید
تغییر را پس از آن که ناگهان خود را در شرایط بحرانی یافتید، آغاز نکنید بلکه همواره به فکر برداشتن گام های موثر تر و مفید تر از قبل باشید. برای مثال: چه نکاتی در راستای رشد کسب و کارتان نیاز است که آن ها را از قلم انداخته اید؟ قدم بعدی در جریان برنامه ریزی شما چیست؟ آیا دیدگاهی که دنبال می کنید، واقع بینانه است؟ زمانی که جوانب مختلف کسب و کارتان را دائما مورد بررسی قرار می دهید، همیشه برای آینده آماده خواهید بود.

به ایده های خود ایمان داشته باشید
لیوان ایده های خود را هیچ گاه خالی نبینید! به هر راه حل ممکنی برای کمک به کسب و کار خود تفکر کنید. به عنوان مدیر یک کسب و کار لازم است از یک الکوی ذهنی مثبت برخوردار باشید. زمانی که به خود و ایده هایی که به ذهنتان می رسند ایمان داشته باشید، هر کاری ممکن خواهد شد. ریسک پذیری نیز یکی دیگر از الگو های این خودباوری است.

مثبت بودن در کسب و کار فرصت تصمیم گیری های درست را فراهم می آورد و در نهایت می توانید به نحو کاملا محاسبه شده و منطقی ریسک کنید. این همان طریقه دست یابی به تفکر متمایز در روند کسب و کار است.

محدودیت ها را خط بزنید
خود را درگیر مسائل بی ارزش نکنید! بسیاری از مواردی که آن ها را به چشم محدودیت نگاه می کنید می توانند در اصل فرصتی مناسب برای شکوفایی و رشد کسب و کار باشند. البته همواره ویژگی واقع نگری را حفظ کنید. موانع و محدودیت ها را مورد بررسی قرار دهید، آن ها را آنالیز کنید و از هر کدام که ممکن است برای ارتقا موقعیت کاری خود بهره گیری کنید.

رقبا در حال نظاره شما هستند
اتمسفر کسب و کار خود را درک کنید! باید بتوانید با استراتژی های رقیبان خود آشنا شده و قدم های بعدی آنان را پیش بینی کنید. هر کسب و کاری مستلزم رقابت است، در نتیجه باید برای هر لحظه پیش روی کسب و کار خود و اتفاقات احتمالی آن آماده باشید. این چنین آمادگی نیز جلوه دیگری از تفاوت در تفکر است.

رقابت را مهندسی کنید
زمانی که رقیبتان خط مشی کسب و کار شما را دریابد، باید فضایی برای بررسی روش های دیگر و در حقیقت یافتن راه حل نجات ایجاد کنید. همان طور که پیش تر نیز گفته شد باید همیشه برای جنگ رقابت آماده باشید.

تغییر استراتژی ها نیز در صورت فاش شدن آن ها یکی دیگر از جوانب تفکر متمایز است. به یاد داشته باشید که این جنگ یک بازی برای کسب سود بیشتر است و اهداف شما نیز با رعایت خطوط قرمز انسانیت باید بر همین اساس تنظیم شود.

کسب و کار بدون سود هیچ گونه ماهیتی نخواهد داشت. دانه ی این کسب و کار تنها در صورتی رشد خواهد کرد که در بستر بارور مناسب خود قرار گیرد، این باروری نیز مستقیما از تفکرات شما منشا می گیرد.

طرح کسب و کار

برای موفقیت در کسب و کار ابزارهای گوناگونی وجود دارد

 

برای موفقیت در کسب و کار ابزارهای گوناگونی وجود دارد. بهبود کیفیت و افزایش کمیت کالا فی النفسه امری مثبت تلقی می شوند اما چه بسیارند تاجرانی که بدون شناخت سلیقه و در یک کلام «نیاز مخاطب»، اقدام به تولید یا عرضه کالایی کرده اند که خریدار نداشته و در نتیجه اسباب ورشکستگی کسب و کار خود را رقم زده اند. راز موفقیت در تجارت چیست؟ در این نوشتار سعی شده تا به این سوال مهم پاسخ داده شود.

 

برخی کاربردهای تحقیقات بازاریابی

 

شناخت بازار کنونی 

اندازه بازار چقدر است؟

نرخ رشد آن چقدر است؟

سودآوری آن چقدر است؟

بخش های متمایز بازار کدامند؟

تمایزهای آنها چیست؟

رقبای اصلی که هستند؟

 

شناخت بازارهای بالقوه 

ایده یابی برای محصولات و خدمات جدید

بخش بندی بازار جدید محصولات

 

ابعاد استراتژیک 

در قیاس با رقبای خود، کجای بازار قرار داریم؟

استراتژی های رقبای ما چیست؟

آیا بازار از جذابیت کافی برخوردار است یا باید به بازارهای دیگری برویم؟

 

ادراک مصرف کنندگان از محصول/ خدمت شرکت 

برداشت مصرف کنندگان از محصول/ خدمت ما چیست؟

ادراک برداشت شده چه رضایت مندی را به بار خواهد آورد؟

چه انگیزاننده هایی، مصرف کنندگان را به خرید ترغیب می کنند؟

ادراک مصرف کنندگان از نام محصول ما چیست؟

چگونه می توانیم محصول خود را متمایز کنیم؟

 

موضوعات مرتبط با قیمت 

قیمت رقبا چقدر است؟

مصرف کنندگان آمادگی پرداخت چه مبلغی را دارند؟

آنها انتظار دارند در ازای قیمت پرداختی چه چیزی دریافت کنند؟

قیمت می تواند چه اثری بر فروش به جا گذارد؟

 

موضوعات پیش از تبلیغات 

پیام آن چیست؟

مخاطب آن کیست؟

هزینه آن چقدر است؟

کدام رسانه بیشترین اثربخشی را دارد؟

 

موضوعات پس از تبلیغ 

چه پیام هایی دریافت می شوند؟

به چه سطحی از آگاهی مصرف کنندگان دست یافته ایم؟

کمپین چه اثری بر فروش به جا گذاشته است؟

 

فرآیند انجام تحقیقات بازاریابی 

فرآیند انجام تحقیقات بازاریابی شامل ۶ مرحله مطابق شکل زیر است:

 

موفقیت در کسب و کار

راز موفقیت در تجارت

 

مرحله اول: تعریف مسئله 

درک مشکلات و مسائل بازاریابی مستلزم شناخت محیطی است که مسئله در آن اتفاق افتاده و پس از مصاحبه با تصمیم گیرندگان سازمان و خبرگان صنعت و همچنین مطالعه اطلاعات و مستندات موجود در داخل یا بیرون سازمان را می توان بیان کرد. تنها پس از تعریف دقیق مسئله تحقیق است که محقق می تواند با اطمینان خاطر به طراحی و اجرای فرآیند به تحقیق بپردازد.

 

مرحله دوم: تعیین روش مواجهه با مسئله 

تدوین روش، شامل تعیین عوامل موثر بر طرح تحقیق است. عنصر کلیدی این مرحله، انتخاب، تطبیق و توسعه یک چارچوب نظری مناسب برای پایه ریزی طرح تحقیق است. درک ویژگی های متقابل پاسخگویان و موضوعاتی که باید از آنها اخذ شود و بستری که این اتفاق در آن رخ خواهد داد، باید برگرفته از یک تئوری منسجم باشد. تئوری منسجم به محقق در اتخاذ تصمیم درباره این که چه چیزی را باید اندازه گیری کرده و چگونه به بهترین نحو یافته ها را تجزیه و تحلیل و منتقل نماید، کمک می کند.

 

مرحله سوم: تدوین طرح تحقیق 

طرح تحقیق یک چارچوب با برنامه برای انجام پروژه تحقیقات بازاریابی است. جزییات اقدامات لازم برای کسب اطلاعات مورد نیاز در این طرح ارائه خواهد شد. هدف از تدوین این طرح آن است که چنان چارچوبی طراحی شود که با آن بتوان فرضیات تحقیق را تست کرد یا پاسخ های احتمالی پرسش های تحقیق را با آن تعیین کرد و در نهایت اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری را بتوان فراهم ساخت.

 

انجام هرگونه ای از تکنیک های اکتشافی و تعریف دقیق متغیرهایی که باید اندازه گیری شوند و طراحی مقیاس های مناسب برای اندازه گیری متغیرها نیز می تواند بخشی از طرح تحقیق باشد. باید به نحوه اخذ داده ها از پاسخگویان (انجام پیمایش یا مطالعه تجربی و …) نیز اشاره شود.

 

مرحله چهارم: گردآوری اطلاعات 

این مرحله با گردآوری و تحلیل داده های دست دوم آغاز می شود. چنین داده هایی هم می تواند در داخل سازمان موجود باشد (در ادوار قبل برای منظور دیگری گردآوری شده باشد)، هم از منابع بیرونی تامین شود. مطالعه و استفاده از این داده ها از دوباره کاری های غیرضروری پیشگیری می کند و همچنین شالوده مستحکمی را برای گردآوری داده های دست اول فراهم می آورد.

 

مرحله پنجم: آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها 

آماده سازی داده ها شامل ویرایش، کدگذاری، ثبت و بازبینی داده ها است. فرآیند آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها در هر دو روش کمی و کیفی و همچنین داده های گردآوری شده از منابع دست اول یا دست دوم به یکسان اعمال می شود.

 

مرحله ششم: آماده سازی و ارائه گزارش 

پس از به پایان رسیدن پروژه، گزارش آن برای ارائه به ذینفعان آن تهیه و ارائه می شود. گزارش پروژه حاوی پرسش های تحقیق، روش تحقیق، طرح تحقیق، روش جمع آوری و تحلیل داده ها و نتایج و یافته های اصلی است.

 

منبع: ماهنامه دنیای سرمایه گذاری

فرصت تبلیغات

تبلیغات متنی

استخدام در وب نگین
 
   

کانال اختصاصی وب نگین در تلگرام

پاسخ